Record Details

Visualizing educational information: primary school teachers’ views

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741091/
https://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/7885
10.17770/sie2024vol1.7885
 
Title Visualizing educational information: primary school teachers’ views
Візуалізація навчальної інформації: погляди вчителів початкової школи
 
Creator Topuzov, Oleg
Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Aristova, Nataliia Oleksandrivna
Zahorulko, M.О.
Lipchevska, Inna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The study’s major purpose was to compare primary school teachers’ views on visualizing educational information under conditions of the reform of Ukrainian education being in progress and unforeseen global impacts (martial law in Ukraine and the Covid-19 pandemic). The survey was conducted within the time period of 2019 spring – 2022/2023 winter. The total number of respondents consisted of 265 primary school teachers.
Gradual primary school teachers’ reorientations regarding the essence of visualizing educational information were determined as a strong positive tendency: from the position of its identification associated with the didactic field of the use of visual means to the consideration of visualizing educational information as an effective didactic tool boosting the use of interactive methods of teaching and learning in primary school.
A significant rethinking of the didactic potential of using visualization in the educational process of primary school was being observed. The implementation speed of forms, methods and means of information visualization in the educational process of primary school changed positively as a result of experimental didactic influences. But the dynamics of changes was not correspondingly enough to the needs of modern educational requirements. Concluded the inappropriate development of primary school teachers’ visualizing educational information skills that are to be intensively improved among primary school teachers.
Основною метою проведеного дослідження було прослідкувати динаміку зміни поглядів учителів початкової школи на візуалізацію навчальної інформації в умовах реформування української освіти та під впливом непередбачених глобальних чинників (воєнного стану, пандемія Covid-19). Опитування вчителів проводилося навесні 2019 року (І етап) та взимку 2022/2023 років (ІІ етап). Загальна кількість респондентів склала 265 вчителів початкових класів.
Згідно результатів опитування сталою позитивною тенденцією було визначено поступову переорієнтацію вчителів початкової школи щодо сутності поняття «візуалізація навчальної інформації»: від позиції її ототожнення з засобами наочності до розгляду візуалізації навчальної інформації як ефективного активного (інтерактивного) методу навчання в початковій школі.
Спостерігається суттєве переосмислення дидактичного потенціалу використання візуалізації в навчальному процесі. У результаті цілеспрямованого дидактичного впливу на вчителів відбулися позитивні зрушення в швидкості впровадження форм, методів і засобів візуалізації інформації в освітній процес початкової школи. Але динаміка змін не відповідає запиту сучасної освіти; наявний недостатній розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи. Їх необхідно інтенсивно вдосконалювати.
 
Publisher Rezekne Academy of Technologies
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741091/1/5818-20458-3-DR.pdf
- Topuzov, Oleg (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>), Zahorulko, M.О. (orcid.org/0000-0002-9677-2130 <http://orcid.org/0000-0002-9677-2130>) and Lipchevska, Inna (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2024) Visualizing educational information: primary school teachers’ views Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1. pp. 573-584. ISSN 1691-5887
10.17770/sie2024vol1.7885