Visualizing educational information: primary school teachers’ views
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741091/
https://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/7885 10.17770/sie2024vol1.7885 |
|
Title |
Visualizing educational information: primary school teachers’ views
Візуалізація навчальної інформації: погляди вчителів початкової школи |
|
Creator |
Topuzov, Oleg
Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych Aristova, Nataliia Oleksandrivna Zahorulko, M.О. Lipchevska, Inna |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The study’s major purpose was to compare primary school teachers’ views on visualizing educational information under conditions of the reform of Ukrainian education being in progress and unforeseen global impacts (martial law in Ukraine and the Covid-19 pandemic). The survey was conducted within the time period of 2019 spring – 2022/2023 winter. The total number of respondents consisted of 265 primary school teachers. Gradual primary school teachers’ reorientations regarding the essence of visualizing educational information were determined as a strong positive tendency: from the position of its identification associated with the didactic field of the use of visual means to the consideration of visualizing educational information as an effective didactic tool boosting the use of interactive methods of teaching and learning in primary school. A significant rethinking of the didactic potential of using visualization in the educational process of primary school was being observed. The implementation speed of forms, methods and means of information visualization in the educational process of primary school changed positively as a result of experimental didactic influences. But the dynamics of changes was not correspondingly enough to the needs of modern educational requirements. Concluded the inappropriate development of primary school teachers’ visualizing educational information skills that are to be intensively improved among primary school teachers. Основною метою проведеного дослідження було прослідкувати динаміку зміни поглядів учителів початкової школи на візуалізацію навчальної інформації в умовах реформування української освіти та під впливом непередбачених глобальних чинників (воєнного стану, пандемія Covid-19). Опитування вчителів проводилося навесні 2019 року (І етап) та взимку 2022/2023 років (ІІ етап). Загальна кількість респондентів склала 265 вчителів початкових класів. Згідно результатів опитування сталою позитивною тенденцією було визначено поступову переорієнтацію вчителів початкової школи щодо сутності поняття «візуалізація навчальної інформації»: від позиції її ототожнення з засобами наочності до розгляду візуалізації навчальної інформації як ефективного активного (інтерактивного) методу навчання в початковій школі. Спостерігається суттєве переосмислення дидактичного потенціалу використання візуалізації в навчальному процесі. У результаті цілеспрямованого дидактичного впливу на вчителів відбулися позитивні зрушення в швидкості впровадження форм, методів і засобів візуалізації інформації в освітній процес початкової школи. Але динаміка змін не відповідає запиту сучасної освіти; наявний недостатній розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи. Їх необхідно інтенсивно вдосконалювати. |
|
Publisher |
Rezekne Academy of Technologies
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741091/1/5818-20458-3-DR.pdf
- Topuzov, Oleg (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>), Zahorulko, M.О. (orcid.org/0000-0002-9677-2130 <http://orcid.org/0000-0002-9677-2130>) and Lipchevska, Inna (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2024) Visualizing educational information: primary school teachers’ views Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1. pp. 573-584. ISSN 1691-5887 10.17770/sie2024vol1.7885 |
|