Особливості навчання та адаптації здобувачів освіти в умовах війни
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742907/
https://sci-conf.com.ua/ix-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-innovative-development-of-science-technology-and-education-6-8-06-2024-vankuver-kanada-arhiv/ |
|
Title |
Особливості навчання та адаптації здобувачів освіти в умовах війни
Peculiarities of training and adaptation of education seekers in war conditions |
|
Creator |
Чекстере, Оксана Юріївна
Гнатюк, Ольга Владиславівна |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті висвітлено особливості навчання та адаптації учнів до освітнього процесу в умовах воєнного часу. Визначено проблеми, які виникли в освітній галузі, а саме: забезпечення повноцінного доступу до освіти українським школярам та студентам, порушення безперервності освітнього процесу; втрата управлінського освітнього контролю на територіях, що потрапили під тимчасову окупацію або перебувають у зоні активних воєнних дій тощо. Перелічено ряд документів, які уряд ухвалив стосовно організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Розкрито особливості дистанційного навчання, його види. Дано визначення понять «адаптація», «психологічна адаптація», «біологічна адаптація», «соціальна адаптація», «дезадаптація». Визначено рівні адаптації та критерії успішного адаптаційного процесу в школі. Встановлено, що особливі труднощі в процесі адаптації до навчання виникають у внутрішньо переміщених дітей. В результаті дослідження виділено три групи дітей, у яких легко проходить адаптація, групи дітей із адаптацією «середньої важкості», ще одну - з «важкою адаптацією». Встановлено, що в учнів, які не можуть адаптуватися до нових умов навчання («важка адаптація») спостерігалися проблеми з навчанням, зокрема: нездатність зосередитися, відмова відвідувати школу, погані стосунки з однокласниками в школі тощо.
The article highlights the peculiarities of education and adaptation of students to the educational process in wartime conditions. The problems that have arisen in the educational sector have been identified, namely: ensuring full access to education for Ukrainian schoolchildren and students, violation of the continuity of the educational process; loss of managerial educational control in the territories that have come under temporary occupation or are in the zone of active military operations, etc. A number of documents adopted by the government regarding the organization of the educational process under martial law are listed. Features of distance learning, its types are disclosed. Definition of the terms "adaptation", "psychological adaptation", "biological adaptation", "social adaptation", "maladaptation" is given. The levels of adaptation and the criteria for a successful adaptation process at school have been determined. It has been established that internally displaced children have special difficulties in the process of adaptation to education. As a result of the study, three groups of children with easy adaptation were identified, groups of children with adaptation of "medium difficulty", another group with "difficult adaptation". It was established that students who cannot adapt to new learning conditions ("difficult adaptation") had problems with learning, including: inability to concentrate, refusal to attend school, bad relationships with classmates at school, etc. |
|
Publisher |
Perfect Publishing
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742907/1/%D0%93%D0%BD%D0%B0%D1%82%D1%8E%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%A2%D0%90%20%D0%90%D0%94%D0%90%D0%9F%D0%A2%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87%20%D0%97%D0%94%D0%9E%D0%91%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%A7%D0%86%D0%92%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98.pdf
- Чекстере, Оксана Юріївна (orcid.org/0000-0003-2435-3831 <http://orcid.org/0000-0003-2435-3831>) and Гнатюк, Ольга Владиславівна (orcid.org/0000-0003-2445-6283 <http://orcid.org/0000-0003-2445-6283>) (2024) Peculiarities of training and adaptation of education seekers in war conditions In: Innovative development of science, technology and education. Proceedings of the 9th International scientific and practical conference . Perfect Publishing, с. Vancouver, Canada, pp. 377-388. ISBN 978-1-4879-3792-8 |
|