Record Details

Використання засобів ІКТ для розвитку навичок аудіювання здобувачів вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742900/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5580
10.33407/itlt.v101i3.5580
 
Title Використання засобів ІКТ для розвитку навичок аудіювання здобувачів вищої освіти
The utilization of information and communication technology (ICT) tools for the development of listening skills in the process of foreign language education
 
Creator Башманівська, Любов
Башманівська, Ірина
Кучерук, О.А.
Юрчук, Олена
Башманівський, Валерій
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті досліджено використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій як важливої складової розвитку навичок аудіювання студентів у процесі іншомовної освіти. З’ясовано поняття «інформаційно-комунікаційні технології». Запропоновано критерії відбору засобів ІКТ, які можна застосовувати для розвитку навичок аудіювання здобувачів вищої освіти як важливої умови мовного спілкування. Розглянуто питання комунікативної компетентності та її ролі в процесі навчання студентів у закладах вищої освіти. Акцентовано на важливості аудитивної орієнтованості під час навчання іноземної мови, зокрема української мови як іноземної, в освітніх закладах. Запропоновано ефективні засоби ІКТ для розвитку навичок аудіювання з іноземної мови, зокрема використання віртуальних навчальних платформ, інтерактивних віртуальних сценаріїв, подкастів та аудіокниг, інтерактивних завдань, технологій розпізнавання мови, мовних застосунків, онлайн-лекцій та відеоматеріалів, що демонструють різні підходи до використання ІКТ для розвитку навичок аудіювання студентів у процесі іншомовної освіти. Окрему увагу приділено вправам на розвиток навичок аудіювання із застосуванням засобів ІКТ у процесі вивчення української мови як іноземної у ЗВО, що сприяють розвитку вмінь сприймати й розуміти на слух, удосконаленню правильної вимови та розширенню словникового запасу, зокрема використання аудіозаписів для прослуховування діалогів, аудіокниг, подкастів українською мовою, інтерактивних аудіоігор; створення вправ із застосуванням сучасних інтернет-платформ. Наголошено, що використання засобів ІКТ для розвитку навичок аудіювання у студентів під час іншомовної освіти, особливо в умовах карантинних обмежень і повномасштабної війни в Україні, є необхідністю. Акцентовано, що засоби інформаційно-комунікаційних технологій потенційно можуть стимулювати до вдосконалення комунікативних умінь, позитивно впливати на організацію всього процесу мовної освіти через велику інформативність, достовірність, наочність, інтенсифікацію навчання.
The article deals with the use of information and communication technologies (ICT) as an essential component in the development of listening skills among higher education learners in the process of foreign language education. It also clarifies the concept of ICT and suggests criteria for selecting ICT tools that may be applied in the development of listening skills of higher education learners as an important condition for language. Additionally, it discusses the importance of communicative competence and its role in the learners' learning process in higher education institutions. The study emphasizes the significance of listening orientation in the learning process of a foreign language and Ukrainian as a foreign language, in particular, in educational institutions. The article suggests effective ICT means for developing listening skills in foreign languages, including the use of virtual learning platforms, interactive virtual scenarios, podcasts, audiobooks, interactive tasks, speech recognition technologies, language apps, online lectures, and videos demonstrating various approaches to using ICT for the development of listening skills in higher education institutions. In addition to the aforementioned, it presents tools for developing listening skills in the process of learning Ukrainian as a foreign language in a higher education institution, contributing to the improvement of perceptual and understanding skills, pronunciation development, and vocabulary expansion, in particular, the use of audio recordings for listening to dialogues, audio books, podcasts in Ukrainian, interactive audio games; creating exercises using modern Internet platforms.The article concludes that the use of ICT in the development of students' listening skills in the process of foreign language education is a necessity today, especially in the conditions of quarantine restrictions and the full-scale war in Ukraine. It highlights that ICT tools have the potential to stimulate the improvement of communicative skills, positively impacting the organization of the entire language education process through their informativeness, reliability, visual aids, and the intensification of learning.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742900/1/%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D0%BE%D0%B2%20%D0%91%D0%B0%D1%88%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Башманівська, Любов (orcid.org/0000-0003-3528-2864 <http://orcid.org/0000-0003-3528-2864>), Башманівська, Ірина (orcid.org/0000-0002-5900-5995 <http://orcid.org/0000-0002-5900-5995>), Кучерук, О.А. (orcid.org/0000-0002-7040-986X <http://orcid.org/0000-0002-7040-986X>), Юрчук, Олена (orcid.org/0000-0003-2028-9211 <http://orcid.org/0000-0003-2028-9211>) and Башманівський, Валерій (orcid.org/0000-0001-6774-5419 <http://orcid.org/0000-0001-6774-5419>) (2024) The utilization of information and communication technology (ICT) tools for the development of listening skills in the process of foreign language education Information Technologies and Learning Tools, 3 (101). pp. 28-41. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v101i3.5580