Державно-приватне партнерство у сфері професійної освіти: дорожня карта розвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742899/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/946 10.32835/2707-3092.2024.29.3-20 |
|
Title |
Державно-приватне партнерство у сфері професійної освіти: дорожня карта розвитку
Public-private partnership in the field of vocational education: a development roadmap |
|
Creator |
Радкевич, В.О.
|
|
Subject |
33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Актуальність. Державно-приватне партнерство у сфері професійної освіти є важливим інструментом модернізації системи підготовки майбутніх фахівців, особливо в умовах глобалізації та стрімких технологічних змін. Воно забезпечує можливість залучення інвестицій, удосконалення матеріально-технічної бази закладів професійної освіти, впровадження інноваційних технологій та адаптацію змісту й форм організації освітнього процесу до вимог сучасного ринку праці. У контексті реформування професійної освіти в Україні, державно-приватне партнерство сприяє інтеграції приватного сектора у професійну підготовку кваліфікованих фахівців та підтримує сталий розвиток держави, національної економіки й суспільства. Мета статті: на основі результатів дослідження визначити та обґрунтувати основні складники, зміст і структуру дорожньої карти розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти. Методи: вивчення наукових джерел, законодавчих, нормативно - правових документів, емпіричних даних щодо розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти – для виявлення стану проблеми дослідження; теоретичний аналіз і синтез, узагальнення поглядів щодо досліджуваної проблеми – для визначення та обґрунтування основних складників, змісту і структури дорожньої карти розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти, узагальнення висновків. Результати: обґрунтовано основні складники дорожньої карти розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти, що охоплює етапи співпраці між державними та приватними суб'єктами, а саме: правове регулювання участі державних і приватних партнерів у професійній підготовці майбутніх кваліфікованих фахівців; формування інституційних механізмів взаємодії учасників партнерства; формування гнучкої системи оцінювання та контролю якості професійної освіти; стимулювання інвестицій у розвиток матеріально-технічної бази закладів професійної освіти; інституційні механізми підтримки реалізації стратегії підготовки та професійного розвитку педагогів. Зміст дорожньої карти розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти розкрито в такій структурі: вступ; нормативно-правова база регулювання державно-приватного партнерства; впровадження та моніторинг пілотних проєктів державно-приватного партнерства; масштабування успішних пілотних проєктів державно-приватного партнерства та інтеграція їх результатів на національному рівні; механізми вдосконалення проєктів державно-приватного партнерства та їх адаптація до змінних умов; висновки і рекомендації; додатки. Висновки: Завдяки правильно структурованій дорожній карті розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти, що враховує всі складники партнерства, уможливлюється ефективна співпраця між державою та бізнесом. Це дає змогу підвищити якість професійної освіти, адаптувати її до потреб ринку праці, забезпечити прозорість управління, а також ефективність регулювання договірних відносин і приватних інвестицій. Для розвитку державно-приватного партнерства у сфері професійної освіти на основі дорожньої карти рекомендується: вдосконалення законодавчих і регуляторних умов розвитку державно-приватного партнерства; забезпечення прозорості й адаптації законодавства до нових викликів та захисту прав усіх учасників партнерства; активне залучення приватних компаній до освітніх проєктів шляхом створення додаткових фінансових і податкових стимулів, а також на основі розширення можливостей для взаємодії між бізнесом і закладами професійної освіти; масштабування успішних проєктів державно-приватного партнерства на національному рівні, враховуючи економічну специфіку різних регіонів; забезпечення підтримки та моніторингу проєктів державно-приватного партнерства , що дасть змогу адаптувати їх до місцевих умов і потреб; створення інфраструктури та цифрового освітнього середовища для онлайн-навчання, розвитку цифрової компетентності учасників партнерства; розроблення фінансових механізмів підтримки здобувачів освіти, що сприяють розширенню доступу до якісної професійної освіти для всіх громадян; проведення систематичного моніторингу та аналізу ринку праці, що дасть змогу вчасно реагувати на зміни у потребах роботодавців, регулярно коригувати освітні програми відповідно до актуальних вимог і тенденцій; інвестування у підготовку та професійний розвиток педагогічних працівників закладів професійної освіти, забезпечуючи їм доступ до сучасних знань та інноваційних методик викладання. Relevance. Public-private partnership in the field of vocational education is a crucial tool for modernizing the system of training future professionals, particularly in the context of globalization and rapid technological change. It enables the attraction of investments, the improvement of the material and technical resources of vocational education institutions, the implementation of innovative technologies, and the adaptation of the content and forms of the educational process to meet the demands of the modern labor market. In the context of vocational education reform in Ukraine, public-private partnership fosters the integration of the private sector into the professional training of qualified specialists and supports sustainable development of the state, national economy, and society. Purpose: Based on research results, the article aims to identify and substantiate the key components, content, and structure of the development roadmap for public-private partnership in the field of vocational education. Methods: The study involves analyzing scientific sources, legislative and regulatory documents, and empirical data on the development of public-private partnerships in vocational education to determine the state of the issue. Theoretical analysis and synthesis, as well as generalization of viewpoints on the researched problem, were used to identify and justify the main components, content, and structure of the development roadmap for public-private partnership in vocational education, followed by summarizing the conclusions. Results: The key components of the development roadmap for public-private partnership in vocational education have been substantiated, which include the stages of cooperation between public and private entities, such as the legal regulation of the involvement of public and private partners in the professional training of future qualified specialists; the formation of institutional mechanisms for interaction between partnership participants; the creation of a flexible system for evaluating and monitoring the quality of vocational education; the stimulation of investments in improving the material and technical resources of vocational education institutions; and institutional mechanisms for supporting the implementation of strategies for teacher preparation and professional development. The content of the roadmap for developing public-private partnerships in vocational education is presented with the following structure: introduction; legal framework for regulating public-private partnerships; implementation and monitoring of pilot projects for public-private partnerships; scaling up successful pilot projects for public-private partnerships and integrating their results at the national level; mechanisms for improving public-private partnership projects and adapting them to changing conditions; conclusions and recommendations; appendices. Conclusions: A well-structured roadmap for developing public-private partnerships in vocational education, which takes into account all partnership components, enables effective collaboration between the state and business. This leads to improved quality of vocational education, its adaptation to labor market needs, increased transparency of management, and the efficient regulation of contractual relations and private investments. For the development of public-private partnerships in vocational education based on the roadmap, the following recommendations are proposed: improving legislative and regulatory conditions for public-private partnership development; ensuring transparency and adapting legislation to new challenges and protecting the rights of all partnership participants; actively involving private companies in educational projects by creating additional financial and tax incentives, as well as expanding opportunities for collaboration between businesses and vocational education institutions; scaling successful public-private partnership projects to the national level, taking into account the economic specificities of different regions; ensuring support and monitoring of public-private partnership projects to adapt them to local conditions and needs; creating infrastructure and a digital educational environment for online learning and the development of digital competence among partnership participants; developing financial mechanisms to support students, facilitating wider access to quality vocational education for all citizens; conducting systematic labor market monitoring and analysis to timely respond to changes in employer needs, regularly adjusting educational programs to meet current demands and trends; investing in the preparation and professional development of vocational education teachers, ensuring their access to modern knowledge and innovative teaching methodologies. |
|
Publisher |
Інститут професійної освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742899/1/%D0%A1%D1%82.%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84.%D0%BF%D0%B5%D0%B4%E2%84%9629_2024.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) (2024) Public-private partnership in the field of vocational education: a development roadmap Professional Pedagogics, 2 (29). pp. 3-20. ISSN 2707-3092 10.32835/2707-3092.2024.29.3-20 |
|