Record Details

Цифровий рубіж: стратегії та інструменти для формування навчально-стратегічної компетентності майбутніх учителів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742897/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5547
10.33407/itlt.v101i3.5547
 
Title Цифровий рубіж: стратегії та інструменти для формування навчально-стратегічної компетентності майбутніх учителів
The digital frontier: strategies and tools for cultivating educational-strategic competence for pre-service teachers
 
Creator Svyrydiuk, Vira
Bodyk, Ostap
Kalinina, Larysa
Prokopchuk, Nataliya
Khrystych, Nina
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
81 Linguistics and languages
 
Description Цифрові засоби є невід’ємним компонентом в організації сучасного іншомовного середовища. Залучення інтернет-технологій до побудови освітнього процесу стимулює навчально-пізнавальну діяльність тих, хто вчиться. У статті представлено можливі шляхи формування навчально-стратегічної компетентності у письмі німецькою мовою за допомогою навчальної платформи MOODLE і дошки Padlet. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що подолання майбутніми вчителями бар’єрів у використанні навчальної платформи Moodle і дошки Padlet забезпечує формування навчально-стратегічної компетентності в німецькомовному письмі та міжкультурної комунікативної компетентності. Автори розглянули завдання і вміння навчально-стратегічної компетентності, мета якої – вдосконалити писемно-мовленнєвий процес майбутніх учителів зокрема та формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності взагалі. Здійснено теоретичний аналіз фахової літератури з питання щодо залучення інноваційних технологій в освітній процес майбутніх викладачів. Досліджено дидактичні можливості цифрових засобів під час продукування текстів німецькою мовою. У статті докладно окреслено метакогнітивні,когнітивні та комунікативні навчальні стратегії на основі використання цифрових засобів. Автори докладно описали стратегії навчання лінгвістичного матеріалу в контексті здійснення міжкультурного спілкування. Виокремлено міжкультурний аспект у навчанні стратегій, що є маркантним регулятором в умовах здійснення міжкультурної комунікації. За допомогою опитування репрезентовано результати застосування інтернет-технологій в освітньому іншомовному процесі, що є свідченням їх доцільністі та ефективності у розвитку мовно-мовленнєвих і соціально-афективних стратегій. Звертається увага на можливості моделювання іншомовної соціально-комунікативної ситуації під час застосування цифрових засобів. Фокусується увага на важливості цифрових засобів щодо виконання формувального і підсумкового контролю для писемно-мовленнєвої діяльності. Майбутні вчителі мають долати психологічні бар’єри для ефективного застосування інноваційних технологій, оскільки діджиталізація є невід’ємним складником суспільства й освіти в сучасних умовах.
Digital tools constitute an integral component in the organization of contemporary foreign language environment. The incorporation of Internet technologies into the educational process stimulates the cognitive activity of learners. This article explores potential avenues for cultivating educational-strategic competence in German-language writing through the use of the MOODLE educational platform and Padlet board. The scientific novelty of the research is that overcoming barriers by pre-service teachers in using the educational platform Moodle and the Padlet board ensures the formation of educational-strategic competence in German language writing and intercultural communicative competence. The authors examine the tasks and skills associated with educational-strategic competence, aiming at enhancing the writing skills of pre-service teachers and foster further intercultural foreign language communicative competence.
A theoretical analysis of the relevant literature regarding the integration of innovative techniques into the educational process for pre-service teachers is presented. The didactic possibilities of digital tools during the production of German-language texts are investigated. The article presents metacognitive, cognitive, and communicative learning strategies based on the utilization of digital tools in detail. The authors provide detailed descriptions of language material teaching strategies within the context of intercultural communication.
The intercultural aspect of teaching strategies, which serves as a prominent regulator in the conditions of intercultural communication, is highlighted. The results of applying internet technologies in the educational foreign language process are represented through a survey, indicating their relevance and effectiveness in developing language and communication strategies,both socio-affective and linguistic. Attention is drawn to the potential for modeling foreign language socio-communicative situations through the use of digital tools.
The article emphasizes the importance of digital tools in formative and summative assessment for written skills activities. Pre-service teachers are encouraged to overcome psychological barriers to the effective implementation of innovative techniques, as digitalization is an inseparable component of contemporary society and education.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742897/1/%D0%92%D1%96%D1%80%D0%B0%20%D0%A1%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%B4%D1%8E%D0%BA.pdf
- Svyrydiuk, Vira (orcid.org/0000-0003-2343-3725 <http://orcid.org/0000-0003-2343-3725>), Bodyk, Ostap (orcid.org/0000-0003-4642-8371 <http://orcid.org/0000-0003-4642-8371>), Kalinina, Larysa (orcid.org/0000-0001-6609-8109 <http://orcid.org/0000-0001-6609-8109>), Prokopchuk, Nataliya (orcid.org/0000-0002-1106-7329 <http://orcid.org/0000-0002-1106-7329>) and Khrystych, Nina (orcid.org/0000-0002-6839-8946 <http://orcid.org/0000-0002-6839-8946>) (2024) The digital frontier: strategies and tools for cultivating educational-strategic competence for pre-service teachers Information Technologies and Learning Tools, 3 (101). pp. 1-14. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v101i3.5547