Record Details

Study of the usage of STEM technologies in the context of training Ukrainian teachers of computer science in accordance with the social needs and challenges of today

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742855/
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2871/1/012017
10.1088/1742-6596/2871/1/012017
 
Title Study of the usage of STEM technologies in the context of training Ukrainian teachers of computer science in accordance with the social needs and challenges of today
Дослідження використання STEM-технологій у контексті підготовки українських вчителів інформатики відповідно до суспільних потреб та викликів сьогодення
 
Creator Balyk, Nadiia
Oleksiuk, Vasyl
Shmyger, Galina
Vasylenko, Yaroslav
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study
5 Мathematics. natural sciences
 
Description The article discusses the use of STEM technologies in the training of competitive specialists to meet social needs and challenges in the context of the war in Ukraine. The authors analyse the theoretical foundations and the impact of the STEM approach on modern education, focusing on the introduction of STEM technologies in the process of teaching future computer science teachers. The significance of STEM education as an important trend due to its natural science component and innovative technologies is discussed. The key components of the model of teacher training in STEM are identified, such as target, content, activity, evaluation and result. In order to verify the proposed model, an experimental study was conducted to determine the indicators of students' attitude towards STEM technologies. The necessity of ensuring a high level of teacher qualification for the effective formation of STEM knowledge and skills, as well as solving practical problems of various levels of complexity, is substantiated. The article determines how modern STEM technologies can meet social needs and challenges, especially in times of war. The authors aimed to identify strategies and approaches for the effective use of STEM technologies in education, which will ensure the competitiveness of Ukrainian specialists.
У статті розглядається питання використання STEM-технологій у підготовці конкурентоспроможних фахівців для задоволення суспільних потреб і викликів в умовах війни в Україні. Автори аналізують теоретичні засади та вплив STEM-підходу на сучасну освіту, акцентуючи увагу на впровадженні STEM-технологій у процес навчання майбутніх учителів інформатики. Обговорюється значення STEM-освіти як важливого тренду завдяки її природничо-науковій складовій та інноваційним технологіям. Визначено ключові компоненти моделі підготовки вчителів до STEM: цільовий, змістовий, діяльнісний, оцінювальний та результативний. З метою верифікації запропонованої моделі було проведено експериментальне дослідження для визначення показників ставлення студентів до STEM-технологій. Обґрунтовано необхідність забезпечення високого рівня кваліфікації викладачів для ефективного формування STEM-знань і вмінь, а також розв'язання практичних завдань різного рівня складності. Визначено, як сучасні STEM-технології можуть відповідати суспільним потребам і викликам, особливо в умовах війни. Автори мали на меті визначити стратегії та підходи для ефективного використання STEM-технологій в освіті, що забезпечить конкурентоспроможність українських фахівців.
 
Publisher IOP Publishing Ltd
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742855/1/Balyk_2024_J._Phys.__Conf._Ser._2871_012017.pdf
- Balyk, Nadiia (orcid.org/0000-0002-3121-7005 <http://orcid.org/0000-0002-3121-7005>), Oleksiuk, Vasyl (orcid.org/0000-0003-2206-8447 <http://orcid.org/0000-0003-2206-8447>), Shmyger, Galina (orcid.org/0000-0003-1578-0700 <http://orcid.org/0000-0003-1578-0700>) and Vasylenko, Yaroslav (orcid.org/0000-0002-2520-4515 <http://orcid.org/0000-0002-2520-4515>) (2024) Study of the usage of STEM technologies in the context of training Ukrainian teachers of computer science in accordance with the social needs and challenges of today Journal of Physics: Conference Series. XVI International Conference on Mathematics, Science and Technology Education (ICon-MaSTEd 2024) 15/05/2024 - 17/05/2024 Kryvyi Rih, Ukraine (2871). ISSN 1742-6596
10.1088/1742-6596/2871/1/012017