Використання медіатекстів у підручнику літературного читання для початкової школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743010/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/744 10.32405/2411-1309-2024-32-336-351 |
|
Title |
Використання медіатекстів у підручнику літературного читання для початкової школи
The use of media texts in literature-based reading textbooks for elementary school |
|
Creator |
Вашуленко, Оксана Вікторівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У статті висвітлено фактори, що зумовлюють важливість і доцільність медіаосвіти в початковій школі. Актуалізовано проблему медіаграмотності молодших школярів як нового результату початкової освіти, що відображений у Державному стандарті початкової освіти. Здійснено аналіз досліджень в галузі українського підручникотворення для початкової школи. Проаналізовано низку наукових досліджень і публікацій із теорії та практики медіаосвіти та формування медіаграмотності підростаючого покоління. З’ясовано мету медіаосвіти молодших школярів, яка полягає у формуванні практичних умінь сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати зміст медіатекстів, здатності створити власний медіапродукт і оцінити власну медіаактивність. Проаналізовано Типові освітні програми з мовно-літературної галузі у контексті вимог щодо формування в учнів початкових класів зазначених умінь. Зауважено, що одним із засобів, які сприяють формуванню медіаумінь є підручник. Акцентовано увагу на необхідності осучаснення підручників літературного читання для початкової школи, збагачення їх змісту медіатекстами. Розкрито досвід реалізації завдань змістових ліній «Досліджуємо медіа» для першого циклу початкової освіти і «Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією» – для другого в авторських підручниках літературного читання. Наведено приклади використання медіатекстів в цих підручниках. Зауважено, що успішність формування у молодших школярів основ медіаграмотності може бути досягнуто за умови дотримання балансу між сприйняттям, аналізом, інтерпретацією створеного кимось медіатексту та створенням власного медіапродукту. Наведено приклади завдань, які спонукають молодших школярів до створення власних медіатекстів. Доведено, що використання медіатекстів у підручниках є ефективним засобом, що сприятиме формуванню в учнів початкових класів практичних навичок критичного та безпечного споживання інформаційних продуктів. Зроблено висновки дослідження та визначено перспективи подальших досліджень. The article highlights the factors that determine the importance and feasibility of media education in elementary school. The issue of media literacy among younger students is addressed as a new outcome of primary education, as reflected in the State Standard of Primary Education. An analysis of research in the field of Ukrainian textbook development for elementary school is conducted. A range of scientific studies and publications on the theory and practice of media education and the formation of media literacy in the younger generation is analyzed. The purpose of media education for younger students is clarified, which involves developing practical skills to perceive, analyze, interpret, critically evaluate the content of media texts, create their own media products, and assess their own media activity. Typical educational programs in the linguistic and literary field are analyzed in the context of requirements for developing these skills in students of primary grades. It is noted that one of the means contributing to the formation of media skills is the textbook. Attention is drawn to the necessity of modernizing literature-based reading textbooks for elementary school and enriching their content with media texts. The experience of implementing tasks related to the content lines "Exploring Media" for the first cycle of primary education and "Exploring and Interacting with Media Products" for the second cycle in author's literature-based reading textbooks is disclosed. Examples of using media texts in these textbooks are provided. It is emphasized that the success of forming the basics of media literacy in younger students can be achieved by maintaining a balance between perceiving, analyzing, interpreting someone else's media text and creating their own media product. Examples of tasks encouraging younger students to create their own media texts are given. It is proven that the use of media texts in textbooks is an effective means that will contribute to the development of practical skills for critical and safe consumption of information products among students in primary grades. The conclusions of the research are drawn, and prospects for further research are outlined. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743010/1/%D0%92%D0%B0%D1%88%D1%83%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Вашуленко, Оксана Вікторівна (orcid.org/0000-0001-7594-5074 <http://orcid.org/0000-0001-7594-5074>) (2024) The use of media texts in literature-based reading textbooks for elementary school Проблеми сучасного підручника (32). pp. 336-351. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-32-336-351 |
|