Формування екологічної компетентності молодших школярів засобами проєктної діяльності на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ»
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742862/
https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/ve/1448-ve2024/1449-ve20241/13218-ve2024107 10.15804/ve.2024.01.07 |
|
Title |
Формування екологічної компетентності молодших школярів засобами проєктної діяльності на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ»
Developing Environmental Competence in Primary School Students Through Project-Based Learning in the Integrated Course ‘I Explore the World’ |
|
Creator |
Pavlova, Tetiana
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
Стаття зосереджується на розробці та імплементації проєктної діяльності як ефективного засобу для формування екологічної компетентності серед молодших школярів. Представлено кейси успішних проєктів, реалізованих у школах, визначено їх вплив на здійснення екологічної освіти, що підтверджує ефективність проєктної діяльності. Проблема дослідження полягає у формуванні екологічної компетентності молодших школярів через проєктну діяльність у початковій школі України. Використано змішаний тип дослідження: теоретичні (аналіз наукової літератури, нормативних документів) та емпіричні методи (педагогічне спостереження, аналіз учнівських робіт, апробація навчальних матеріалів). Результати показали поліпшення розуміння учнями екологічних питань та збільшення їх зацікавленості й активності у вирішенні екологічних проблем засобами проєктної діяльності, що підтверджує значення інтегрованого підходу до екологічної освіти. The article focuses on the development and implementation of project-based learning as an effective means of developing environmental competence among primary school students. It presents cases of successful projects implemented in schools and identifies their impact on learning outcomes that meet the regulatory requirements of the State Standard of Primary Education of Ukraine. The research problem addresses the formation of environmental competence in primary school students through project-based learning in the lessons of the integrated course “I Explore the World”. The study employed a mixed- -methods approach, incorporating theoretical methods (analysis of scientific literature and regulatory documents) and empirical methods (pedagogical observation, analysis of student work, and testing of educational materials). The results showed an increase in students’ understanding of the relationships between human activity and the state of nature, as well as heightened interest and activity in observing environmentally appropriate behavior in everyday life, which confirms the effectiveness of the project-based activities covered in the lessons. |
|
Publisher |
Adam Marszałek Publishing House
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742862/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0_%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB_%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Pavlova, Tetiana (orcid.org/0000-0003-2388-6636 <http://orcid.org/0000-0003-2388-6636>) (2024) Developing Environmental Competence in Primary School Students Through Project-Based Learning in the Integrated Course ‘I Explore the World’ Viae Educationis. Studies of Education and Didactics, 1 (3). pp. 52-58. ISSN 2956-2856 10.15804/ve.2024.01.07 |
|