Record Details

Методологія і перспективи консультування з молодіжного підприємництва у закладах професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742823/
 
Title Методологія і перспективи консультування з молодіжного підприємництва у закладах професійної освіти
Methodology and perspectives of youth entrepreneurship consulting in vocational education institutions
 
Creator Орлов, О. В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті йдеться про результати досліджень, які свідчать що консультування з молодіжного підприємництва – це цілісна, унікальна за своїм змістом система допомоги майбутнім молодим підприємцям, яку можна представити як спільну продуктивну діяльність здобувача професійної освіти і консультанта. Така діяльність, як і будь-яка педагогічна дія, повинна мати своє методологічне підґрунтя. Без цього педагогічна дія втрачає стратегічну спрямованість, системність і перетворюється в хаотичне накопичення знань, невиправдане застосування різноманітних методів, які не відповідають принципам педагогіки. У контексті парадигмальних змін в освіті нам слід звернути увагу на відмінності між відтворювальною і компетентністною парадигмами. Зокрема, щодо уявлень про кар’єру і підприємництво. Перспективним є методологічний підхід до консультування з молодіжного підприємництва, який розглядаємо як стратегічний напрям, який визначає всі компоненти системи підготовки до підприємництва: визначення цілей, завдань, змісту, шляхів і способів їх досягнення, характер продуктивної взаємодії педагога й здобувачів професійної освіти. Головною метою підприємницької освіти і консультування є формування і розвиток підприємливості у кожного майбутнього фахівця, а також тих підприємницьких якостей, без яких неможливий розвиток потенціалу молодіжного підприємництва.
The article refers to the results of researches, which indicate that youth entrepreneurship consulting is a holistic, unique in its content system of assistance to future young entrepreneurs, which can be presented as a joint productive activity of a student of professional education and a consultant. Such an activity, like any pedagogical action, must have its own methodological basis. Without this, pedagogical activity loses its strategic direction, systematicity and turns into a chaotic accumulation of knowledge, unjustified application of various methods that do not correspond to the principles of pedagogy. In the context of paradigmatic changes in education, we should pay attention to the differences between the reproductive and competence paradigms. In particular, regarding ideas about career and entrepreneurship. The methodological approach to youth entrepreneurship counseling is promising, which we consider as a strategic direction that defines all components of the entrepreneurship training system: definition of goals, tasks, content, ways and means of achieving them, the nature of productive interaction between the teacher and students of professional education. The main goal of entrepreneurial education and counseling is the formation and development of entrepreneurship in every future specialist, as well as those entrepreneurial qualities, without which the development of the potential of youth entrepreneurship is impossible.
 
Publisher ДНУ «ІМЗО»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742823/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%87%2017.04.2024%20%D0%9E%D1%80%D0%BB%D0%BE%D0%B2.pdf
- Орлов, О. В. (orcid.org/0000-0002-1843-390X <http://orcid.org/0000-0002-1843-390X>) (2024) Methodology and perspectives of youth entrepreneurship consulting in vocational education institutions In: Модернізація змісту професійної освіти в умовах євроінтеграції України - 2024: матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (м. Київ, 17 квітня 2024 р.) . ДНУ «ІМЗО», м. Київ, Україна, pp. 22-24.