Неадаптивне мислення та його корекція у юнаків та підлітків
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742801/
http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/12000 10.52058/2708-7530-2024-5(47)-1585-1598 |
|
Title |
Неадаптивне мислення та його корекція у юнаків та підлітків
Non – adaptive thinking and its correction in young people and adolescents |
|
Creator |
Манілов, І.Ф.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті розглянуто зв'язок психологічної адаптації юнаків та підлітків з особливостями їхнього мислення. Визначено, що неадаптивне мислення сприяє формуванню дисфункційної картини світу та розвитку різноманітних відхилень у поведінці людини. Показано, що адаптаційний потенціал мислення можна підвищувати за допомогою комплексного профілактичного психологічного впливу. Психологічний вплив необхідно спрямовувати на неадаптивні думки і переконання, а також, дисфункційну картину світу. Встановлено, що корекція дисфункційної картини світу включає: усунення інформаційних прогалин; ієрархічне узгодження базових систем оцінок; нейтралізацію патогенних когнітивних процесів; формування мотивуючих цілей; відновлювання загального енергетичного балансу психічних процесів. При реалізації профілактичного психологічного впливу увесь робочий процес можна розбити на п'ять етапів: ситуативної стабілізації, діагностичного зондування, інформаційного накопичення, конфронтаційної дестабілізації, адаптаційної трансформації. До специфічних механізмів психологічного впливу слід віднести, – адаптогенне осмислення та спонтанну фіксацію адаптивних поведінкових патернів. Профілактика девіацій розвитку особистості повинна включати комплекс методів психологічного впливу, зокрема: встановлення контакту з реальністю, моделювання бажаного майбутнього, стимуляцію креативності, перевірку мотивуючих умовиводів, роботу з психологічними гіпотезами, психокорекційні настанови, провокацію фізіологічного та психологічного стресу, профілактичний режимний вплив, психокорекційну конфронтаційну сугестію, психокорекційну подорож наодинці. Можна констатувати, що профілактика девіацій розвитку особистості представляє собою комплексний та мультимодальний психологічний вплив з обов’язковим підвищення загальної адаптивності мислення людини.
The article examines connection between the psychological adaptation of adolescents and the features of their thinking. It is determined that non-adaptive thinking contributes to the formation of a dysfunctional picture of the world and the development of various deviations in human behavior. It is shown that the adaptive potential of thinking can be increased with the help of complex preventive psychological influence. Psychological influence must be directed at non-adaptive thoughts and beliefs, as well as a dysfunctional picture of the world. It is determined that the correction of the dysfunctional picture of the world includes: elimination of information gaps; hierarchical coordination of basic assessment systems; neutralization of pathogenic cognitive processes; formation of motivating goals; restoration of the general energy balance of mental processes. When implementing preventive psychological influence, the entire work process can be divided into five stages: situational stabilization, diagnostic probing, information accumulation, confrontational destabilization, adaptive transformation. The specific mechanisms of psychological influence should include - adaptogenic understanding and spontaneous fixation of adaptive behavioral patterns. Prevention of personality development deviations should include a complex of methods of psychological influence, in particular: establishing contact with reality, modeling the desired future, stimulating creativity, checking motivating inferences, working with psychological hypotheses, psychocorrective instructions, provocation of physiological and psychological stress, preventive regime influence, psychocorrective confrontational suggestion , psychocorrective journey alone. It can be stated that the prevention of personality development deviations is a complex and multimodal psychological influence with a mandatory increase in the general adaptability of a person's thinking. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742801/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%B2_%D0%86%D0%B3%D0%BE%D1%80%20%281%29%20%283%29.pdf
- Манілов, І.Ф. (orcid.org/0000-0003-3439-9913 <http://orcid.org/0000-0003-3439-9913>) (2024) Non – adaptive thinking and its correction in young people and adolescents Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»), 5 (47). pp. 1585-1598. ISSN 2708-7530 10.52058/2708-7530-2024-5(47)-1585-1598 |
|