Здійснення психолого-педагогічного супроводу щодо створення доступного мовного середовища учнів з особливими освітніми потребами
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742785/
https://archive.logos-science.com/index.php/conference-proceedings/article/view/2088 10.36074/logos-21.06.2024.045 |
|
Title |
Здійснення психолого-педагогічного супроводу щодо створення доступного мовного середовища учнів з особливими освітніми потребами
Providing psychological and pedagogical support to create an accessible language environment for students with special educational needs |
|
Creator |
Ludchak, Mykhailo Zinoviyovych
|
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
Ідеї гуманізації освіти окреслюють систему дитиноцентризму, в якій домінує орієнтація на інтереси дитини та задоволення її потреб. Пріоритетним завданням закладів спеціальної освіти (ЗСО) є підготовка особистості з особливими освітніми потребами (ООП) до повноцінного життя в соціумі, продуктивної взаємодії з соціальним оточенням. Компетентнісні уміння взаємодіяти, будувати і підтримувати дружні взаємини, співпрацювати і співіснувати у доступному мовному середовищі є важливими і необхідними компонентами повноцінного соціального функціонування дитини з ООП, запорука її особистісного благополуччя. Роль фахівців психологічної служби (ПС) у цих процесах є затребуваною.
The ideas of humanisation of education outline a system of child-centredness, which is dominated by a focus on the interests of the child and meeting his or her needs. The priority task of special education institutions (SEI) is to prepare a person with special educational needs (SEN) for a full-fledged life in society and productive interaction with the social environment. Competent skills to interact, build and maintain friendships, cooperate and coexist in an accessible language environment are important and necessary components of the full-fledged social functioning of a child with SEN, a guarantee of his or her personal well-being. The role of psychological service (PS) specialists in these processes is in demand. |
|
Publisher |
Case Co., Ltd.& UKRLOGOS Group LLC
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742785/2/document%20%281%29.pdf
- Ludchak, Mykhailo Zinoviyovych (orcid.org/0009-0006-3506-2916 <http://orcid.org/0009-0006-3506-2916>) (2024) Providing psychological and pedagogical support to create an accessible language environment for students with special educational needs In: Theoretical and practical aspects of modern scientific research: Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference, Seoul, June 21, 2024 . Case Co., Ltd.& UKRLOGOS Group LLC, с. Seoul, South Korea - с. Vinnytsia, Ukraine, pp. 221-224. ISBN 978-617-8312-05-3 10.36074/logos-21.06.2024.045 |
|