Record Details

Концептуальні засади цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742888/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5829
10.33407/itlt.v102i4.5829
 
Title Концептуальні засади цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти
Conceptual fundamentals of digitalisation of the educational environment of the institution of general secondary education
 
Creator Ляшенко, О.І.
Спірін, О.М.
Литвинова, С.Г.
Пінчук, О.П.
Овчарук, О.В.
Сухіх, А.С.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлені результати дослідження, проведеного робочою групою Інституту цифровізації освіти НАПН України, з обґрунтування концептуальних положень цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО), що можуть бути покладені в основу розроблення відповідної Концепції. На основі аналізу та узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду цифрової трансформації освіти, досвіду авторів щодо розробки фундаментальних і прикладних досліджень інформатизації освіти, створення та використання цифрових технологій у ЗЗСО виокремлено ключові принципи цифровізації освітнього середовища ЗЗСО (доступ до Інтернету для всіх, персоналізоване навчання, використання інноваційних технологій, розвиток навичок XXI століття, цифрова безпека та етика, безперервний професійний розвиток педагогічних працівників, співпраця зі стейкхолдерами, системний науково-інноваційний супровід, адаптивність і гнучкість, спільне управління та участь). Окреслено стратегічні пріоритети концептуальних засад цифровізації освітнього середовища ЗЗСО (цифрова освітня інфраструктура, цифрові компетентності педагогічних працівників, нові цифрові та освітні технології, співпраця і цифрова комунікація з батьками та громадою, безпека в кіберпросторі закладу освіти). Уточнено поняттєво-термінологічний апарат. Оскільки розгляд, обговорення і подальше затвердження проєкту Концепції цифровізації освітнього середовища ЗЗСО як нормативного документа процес тривалий, на розгляд освітньо-наукової спільноти представлені результати цього дослідження, що можуть бути використані як науково обґрунтовані рекомендації для врахування під час створення інших нормотворчих та законодавчих актів, що стосуються цифровізації освіти, а також під час розроблення політики цифровізації ЗЗСО. Подальше вивчення міжнародного досвіду та кращих вітчизняних практик цифровізації загальної середньої освіти має потенціал вдосконалення пропонованих концептуальних засад. Результати дослідження можуть бути використані для оновлення програм професійного розвитку педагогічних працівників.
The article presents the results of the research conducted by the working group of the Institute for Digitalization of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, on the conceptual provisions of the digitalisation of the educational environment of the general secondary education institution, which can be used as a basis for the development of the corresponding Concept. The key principles of digitisation of the school educational environment are highlighted (access to the Internet for all, personalised learning, use of innovative technologies, development of 21st-century skills, digital safety and ethics, continuous professional development of teaching staff, cooperation with stakeholders, systemic scientific and innovative support, adaptability and flexibility, shared management and participation). The strategic priorities of the conceptual foundations of the digitalisation of the school educational environment are outlined (digital educational infrastructure, digital competencies of pedagogical workers, new digital and educational technologies, cooperation and digital communication with parents and the community, cybersecurity of the educational institution). The conceptual and terminological apparatus has been clarified. The study analyses and describes the risks associated with the digitalisation of the school educational environment. Given the lengthy process involved in reviewing, discussing, and subsequently approving the project for the Concept of Digitization of the Educational Environment of the general secondary education institution as a regulatory document, the results of this study are now presented for the consideration of the educational and scientific community. These results can be used as scientifically based recommendations to guide the creation of other legislative acts related to the digitisation of education. Additionally, the results can be considered during the development of the digitisation policy of the Ministry of Education and Science. Studying international best practices for digitalising general secondary education can enhance the proposed conceptual framework. The findings can then be implemented to update professional development programs for educators.
 
Publisher ІЦО НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742888/1/5829%20%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE.pdf
- Ляшенко, О.І. (orcid.org/0000-0001-6885-5978 <http://orcid.org/0000-0001-6885-5978>), Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>), Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>), Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>), Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) and Сухіх, А.С. (orcid.org/0000-0001-8186-1715 <http://orcid.org/0000-0001-8186-1715>) (2024) Conceptual fundamentals of digitalisation of the educational environment of the institution of general secondary education Інформаційні технології і засоби навчання, 4 (102). pp. 1-25. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v102i4.5829