Хімічний складник природничо-наукової компетентності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742766/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/768 10.32405/2411-1317-2024-3-207-215 |
|
Title |
Хімічний складник природничо-наукової компетентності
Chemical component of natural-scientific competence |
|
Creator |
Величко, Л. П.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 54 Chemistry. |
|
Description |
Компетентність у галузі природничих наук, техніки і технологій належить до ключових компетентностей здобувачів середньої освіти й вирізняється посеред інших ключових компетентностей складністю предметного змісту, що охоплює провідні наукові ідеї, фундаментальні закони природи, природні й технологічні процеси, вплив на довкілля. Хімічна освіта забезпечує розуміння зв’язків між природничими науками на молекулярному рівні, визначальному для глибинних процесів у матеріальному світі. Зміст статті стосується внеску навчального предмета «Хімія» у формування природничо-наукової компетентності учнів згідно з концепцією Нової української школи. Розкрито взаємозв’язок курсу хімії з курсами інших природничих предметів, що дає змогу формувати ключову природничо-наукову компетентність як інтегративне утворення, якісно нове порівняно з окремими компонентами. Висвітлено розуміння природничо-наукової компетентності різними авторами й на цьому підґрунті запропоновано авторське означення цієї компетентності. Згідно зі структурою компетентності позначено основні методичні орієнтири реалізації її пізнавального, функціонального й ціннісного складників. Competence in natural sciences, technology, and engineering is one of the key competences for secondary education students and is distinguished from other key competences by the complexity of its subject content, which encompasses leading scientific ideas, fundamental laws of nature, natural and technological processes, and their impact on the environment. Chemical education provides an understanding of the connections between natural sciences at the molecular level, which is crucial for the in-depth processes occurring in the material world. The article addresses the contribution of the Chemistry subject to the formation of natural-scientific competence in students according to the New Ukrainian School concept. It explores the interrelationship between the chemistry curriculum and other natural science subjects, enabling the formation of key natural-scientific competence as an integrative entity, which is qualitatively new compared to its individual components. It highlights different authors' understandings of natural-scientific competence and, based on this, proposes an authorial definition of this competence. According to the competence structure, it outlines the main methodological guidelines for implementing its cognitive, functional, and value components. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742766/1/2024_03_19.pdf
- Величко, Л. П. (orcid.org/0000-0002-1921-3669 <http://orcid.org/0000-0002-1921-3669>) (2024) Chemical component of natural-scientific competence Український педагогічний журнал, 3. pp. 207-215. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2024-3-207-215 |
|