Формування орфографічної компетентності здобувачів вищої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742761/
https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/23690 10.26565/2073-4379-2024-44-07 |
|
Title |
Формування орфографічної компетентності здобувачів вищої освіти
Formation of spelling competence getting higher education |
|
Creator |
Кучеренко, Ірина Анатоліївна
|
|
Subject |
378 Higher education. Universities. Academic study
81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті охарактеризовано проблему розвитку орфографічної компетентності здобувачів вищої освіти в контексті впровадження норм нової редакції Українського правопису 2019 р., визначено теоретико-практичні шляхи вдосконалення орфографічної компетентності і розвитку фахового мовлення студентів. Сучасна система освіти спрямована на розвиток мовної особистості, здатної здійснювати мовленнєву діяльності за допомогою української мови у різних стилях та сферах комунікації. Вільне володіння державною мовою є необхідною умовою втілення педагогічної парадигми безперервної мовної освіти, тому що забезпечує розвиток комунікативної компетентності та мовної свідомості, є основою самореалізації, духовного й інтелектуального зростання особистості. Зміни в сучасній українській літературній мові були задекларовані в чинному Українському правописі у 2019 році. Саме тому актуальним нині є розгляд питання розвитку орфографічної компетентності здобувачів вищої освіти, засвоєння кодифікованих правописних змін чинного Українського правопису і формування та вдосконалення орфографічної компетентності здобувачів вищої освіти. У процесі дослідження було застосовано методи: аналіз філологічних і лінгводидактичних наукових джерел; чинного Українського правопису; державних документів, програм, підручників та навчально-методичних посібників; проєктування й моделювання методів та прийомів розвитку орфографічної компетентності здобувачів освіти. Продуктивними для оновлення орфографічних знань і вдосконалення орфографічних умінь та навичок є використання активних традиційних та інноваційних методів і прийомів навчання. У системі вищої освіти важливо забезпечити у студентів мотиваційну готовність у дотриманні норм чинного Українського правопису, формувати чітке розуміння важливості та необхідності використання сучасної української літературної мови в усіх сферах суспільної комунікації, розвинути високий рівень орфографічної компетентності.
The article describes the problem of the development of spelling competence of students of higher education in the context of the implementation of the norms of the new edition of the Ukrainian orthography of 2019, defines the theoretical and practical ways of improving spelling competence and the development of students' professional speech. The modern education system is aimed at the development of a linguistic personality capable of performing speech activities with the help of the Ukrainian language in various styles and spheres of communication. Fluency in the state language is a necessary condition for the implementation of the pedagogical paradigm of continuous language education, because it ensures the development of communicative competence and language awareness, is the basis of self-realization, spiritual and intellectual growth of the individual. Changes in the modern Ukrainian literary language were declared in the current Ukrainian orthography in 2019. That is why consideration of the development of the spelling competence of higher education students, assimilation of the codified spelling changes of the current Ukrainian spelling, and the formation and improvement of the spelling competence of higher education students is relevant today. In the research process, the following methods were used: analysis of philological and linguistic didactic scientific sources; current Ukrainian spelling; state documents, programs, textbooks and educational and methodological guides; design and modeling of methods and techniques for the development of spelling competence of students of education. The use of active traditional and innovative teaching methods and techniques is productive for updating spelling knowledge and improving spelling abilities and skills. In the system of higher education, it is important to ensure students' motivational readiness to comply with the norms of the current Ukrainian spelling, to form a clear understanding of the importance and necessity of using the modern Ukrainian literary language in all spheres of public communication, to develop a high level of spelling competence. |
|
Publisher |
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742761/1/%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9E%D0%A0%D0%A4%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9A%D1%83%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Кучеренко, Ірина Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-8005-6757 <http://orcid.org/0000-0001-8005-6757>) (2024) Formation of spelling competence getting higher education Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки (44). pp. 110-121. ISSN 2073-4379 10.26565/2073-4379-2024-44-07 |
|