Record Details

Стратегічна та операційна діяльність університетів: використання можливостей штучного інтелекту

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742756/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/784
10.32405/2411-1317-2024-3-123-138
 
Title Стратегічна та операційна діяльність університетів: використання можливостей штучного інтелекту
Strategic and operational activities of universities: using the opportunities of artificial intelligence
 
Creator Драч, І.І.
Петроє, О.М.
Бородієнко, О.В.
Регейло, І.Ю.
Приходькіна, Н.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Штучний інтелект (ШІ) набуває все більшої популярності та практичного впровадження в сучасному світі. Актуальним у цьому контексті постає завдання етичного використання ШІ в діяльності університетів на основі врахування його переваг і потенційних ризиків, а також ретельного аналізу його впливу. Метою дослідження є здійснення теоретичного аналізу існуючих концептуальних підходів щодо застосування ШІ в стратегічній та операційній діяльності університетів. У дослідженні використано методи аналізу, синтезу, контент аналізу документів UNESCO, OESD, EU та наукових праць за темою ШІ. На основі аналізу досліджень зарубіжних та українських вчених виокремлено проблеми використання ШІ у вищій освіті. Обґрунтувано та висвітлено переваги, недоліки, можливості використання інструментів та сервісів ШІ у навчанні, викладанні, оцінюванні, дослідницькій діяльності, третій місії та врядуванні університетів.
Artificial intelligence (AI) is increasingly being integrated into various sectors, including higher education. This trend underscores the importance of the ethical use of AI at universities, considering its benefits, potential risks, and the need for a comprehensive analysis of its impact. This study aims to conduct a theoretical analysis of current conceptual approaches to the application of AI in the strategic and operational activities of Ukrainian universities. The research methodology includes analysis, synthesis, and content analysis of documents from UNESCO, OECD, the EU, and relevant scientific literature on AI. Drawing on studies by both foreign and Ukrainian scholars, the paper identifies key challenges associated with the implementation of AI in higher education. It discusses the advantages, disadvantages, and opportunities of using AI tools and services in various areas such as teaching and learning, assessment, research activities, the third mission, and university governance.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742756/1/2024_03_10%2B%25283%2529.pdf
- Драч, І.І. (orcid.org/0000-0001-7501-4122 <http://orcid.org/0000-0001-7501-4122>), Петроє, О.М. (orcid.org/0000-0003-2941-1455 <http://orcid.org/0000-0003-2941-1455>), Бородієнко, О.В. (orcid.org/0000-0001-9133-0344 <http://orcid.org/0000-0001-9133-0344>), Регейло, І.Ю. (orcid.org/0000-0003-0512-2456 <http://orcid.org/0000-0003-0512-2456>) and Приходькіна, Н.О. (orcid.org/0000-0001-9965-6912 <http://orcid.org/0000-0001-9965-6912>) (2024) Strategic and operational activities of universities: using the opportunities of artificial intelligence Український педагогічний журнал, 3. pp. 122-138. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2024-3-123-138