Record Details

Immersive educational technologies as a part of the immersive mathematical environment of a student

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742608/
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742688/
 
Title Immersive educational technologies as a part of the immersive mathematical environment of a student
Імерсивні технології навчання як складова імерсивного математичного середовища учня
 
Creator Rashevska, N.V.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description В роботі наведено тлумачення поняття "імерсивні технології навчання математики". Визначено переваги використання імерсивних технологій у процесі навчання математики:1)можливість візуалізації складного для сприйняття навчального матеріалу, наприклад, стереометричних понять, правил та теорем; 2)проводження «власного наукового дослідження» для формування математичних понять, проведення аналізу та порівняння для отримання нових знань; 3)стимулювання учнів до отримання досвіду самостійної роботи, самостійного дослідження, активізації пізнавальної діяльності, творчого підходу для розв’язання поставлених задач; 4)можливість конструювати навчальний матеріал відповідно до власних потреб учня; 5)полегшення процесу комунікації між учасниками процесу, підтримка іншими учасниками процесу, можливості обговорення результатів навчання; 6)наочні результати власної навчальної діяльності, можливості корегування отриманих знань, аналізу помилок та позитивного сприйняття математики; 7)можливість вибудовувати персональну траєкторію навчання, що є основною складовою моделі змішаного навчання.
Незважаючи на позитивні риси імерсивних технологій, зокрема можливості занурення у предмет, що сприяє збільшенню мотивації до навчання, підвищенню концентрації та уваги, слід відмітити, що до негативних рис відносять: 1)велика насиченість віртуального навчального матеріалу, що може швидко приводити до втоми; 2)неможливість сформувати навичку уяви про задачу, тобто можливість створювати образи, весь час очікуючи, що це зробить програма; 3)відсутність навичок графічної інтерпретації геометричної задачі (неможливість, наприклад, побудови геометричних фігур самостійно).
The paper provides an interpretation of the concept of "immersive technologies for mathematics education." The advantages of using immersive technologies in the mathematics teaching process are identified as follows: 1) the ability to visualize material that is difficult to perceive, such as stereometric concepts, rules, and theorems; 2) conducting "personal scientific research" to form mathematical concepts, perform analysis and comparison to acquire new knowledge; 3) stimulating students to gain experience in independent work, independent research, activating cognitive activities, and adopting a creative approach to problem-solving; 4) the ability to design educational materials according to the individual needs of the student; 5) facilitating communication between participants in the learning process, support between participants, and discussion of learning outcomes; 6) providing visual results of the student's own learning activities, allowing for the correction of acquired knowledge, error analysis, and fostering a positive perception of mathematics; 7) the ability to create a personalized learning trajectory, which is a key component of the blended learning model.
Despite the positive features of immersive technologies, such as the potential for immersion in the subject, which enhances motivation for learning and increases concentration and focus, some drawbacks should be noted: 1) high saturation of virtual learning material, which can quickly lead to fatigue; 2) the student's inability to develop imagination skills regarding a problem, i.e. the ability to create mental images, expecting the program to always perform this work instead; 3) the student's lack of skills in graphical interpretation of geometric problems (e.g., the inability to construct geometric figures independently).
 
Publisher ІЦО НАПН України
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742608/1/%D0%A0%D0%B0%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
- Rashevska, N.V. (orcid.org/0000-0001-6431-2503 <http://orcid.org/0000-0001-6431-2503>) (2024) Immersive educational technologies as a part of the immersive mathematical environment of a student In: Immersive Technologies in Education : Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Conference, Kyiv, April 30 2024 . ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 36-39. ISBN 978-617-8330-36-1