Record Details

Entrepreneurial education from the perspectives of self-determination and self-development for future engineers

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742081/
http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/46a2dea6ae703a01607b472976b000d2.pdf
10.54264/0090
 
Title Entrepreneurial education from the perspectives of self-determination and self-development for future engineers
Підприємницька освіта з перспектив самовизначення та саморозвитку майбутніх інженерів
 
Creator Bazyl, Liudmyla
Nestorenko, Tetyana
Orlov, Valeriy
Ostenda, Aleksander
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
62 Engineering. Technology in general
 
Description This article presents the results of a study on the impact of entrepreneurial education on the formation of entrepreneurial qualities in future engineers through personal self-determination and professional self-development. The integration possibilities of professional engineering education with entrepreneurial preparation are highlighted. The role and significance of motivation for entrepreneurial activity among future engineers are clarified. The concepts of “self-determination”, “development”, and “self-development” for future engineers are specified. It has been proven that individual self-determination and motivation for integrative self-development play a decisive role in forming a specialist as both an engineer and an entrepreneur, among other factors. Implementing the research results will enhance the effectiveness of entrepreneurial education and stimulate the self-development of entrepreneurship, fostering future engineers’ desire to actively participate in the socio-economic development of the state.
The purpose of the study is to determine the specific influence of entrepreneurial education (including programs, methods and technologies, content, and forms) on the formation of entrepreneurial qualities in future engineers from the standpoint of self-determination and depending on the level of integrative self-development. The study employs theoretical methods such as analysis of scientific literature, generalization of received information, system analysis, and interpretation of empirical data; and empirical methods including diagnostic methods and methods of mathematical statistics.
У статті наведено результати дослідження впливу підприємницької освіти на формування підприємницьких якостей у майбутніх інженерів шляхом особистісного самовизначення та професійного саморозвитку. Висвітлено можливості інтеграції професійної інженерної освіти з підприємницькою підготовкою. З’ясовано роль і значення мотивації до підприємницької діяльності у майбутніх інженерів. Конкретизовано поняття «самовизначення», «розвиток», «саморозвиток» майбутніх інженерів. Доведено, що вирішальну роль у формуванні фахівця як інженера, так і підприємця серед інших факторів відіграють індивідуальне самовизначення та мотивація до інтегративного саморозвитку. Впровадження результатів дослідження підвищить ефективність підприємницької освіти та стимулюватиме саморозвиток підприємництва, виховання прагнення майбутніх інженерів брати активну участь у соціально-економічному розвитку держави.
Мета дослідження – визначити специфіку впливу підприємницької освіти (включно з програмами, методами і технологіями, змістом і формами) на формування підприємницьких якостей у майбутніх інженерів з позиції самовизначення та залежно від рівня інтегративної сформованості підприємницької діяльності, самовдосконалення. У дослідженні використовуються такі теоретичні методи, як аналіз наукової літератури, узагальнення отриманої інформації, системний аналіз, інтерпретація емпіричних даних; емпіричні методи, включаючи методи діагностики та методи математичної статистики.
 
Publisher Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742081/1/%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BB%D1%8C%20%D0%9E%D1%80%D0%BB%D0%BE%D0%B2%20%D1%81%D1%82.%20%D0%B2%20%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%86%D0%B5_06.08.24.pdf
- Bazyl, Liudmyla (orcid.org/0000-0003-4130-5436 <http://orcid.org/0000-0003-4130-5436>), Nestorenko, Tetyana (orcid.org/0000-0001-8294-6235 <http://orcid.org/0000-0001-8294-6235>), Orlov, Valeriy (orcid.org/0000-0002-1843-390X <http://orcid.org/0000-0002-1843-390X>) and Ostenda, Aleksander (orcid.org/0000-0002-3467-157X <http://orcid.org/0000-0002-3467-157X>) (2024) Entrepreneurial education from the perspectives of self-determination and self-development for future engineers Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach (18). pp. 85-102. ISSN 2082-7016
10.54264/0090