Проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих в умовах післявоєнного відновлення України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742738/
|
|
Title |
Проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих в умовах післявоєнного відновлення України
Designing a virtual educational space for the development of adult subjectness in the conditions of the post-war recovery of Ukraine |
|
Creator |
Смульсон, Марина Лазарівна
Дітюк, Павло Павлович Назар, Максим Миколайович Мещеряков, Дмитро Сергійович Зінченко, О.В. Старков, Д.Ю. Депутат, Валентина Василівна |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology 37.02 General questions of didactics and method 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У колективній монографії, підготовленій науковцями лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, викладено концепцію проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих, а також результати відповідного теоретико-експериментального дослідження. Проаналізовано віртуальний простір як джерело психологічної підтримки під час війни, показано специфіку відновлення суб’єктності дорослих у віртуальному просторі після травматичного стресу війни. Визначено поняття про проєктування віртуального освітнього простору, схарактеризовано особливості проєктування діяльностей всіх суб’єктів освітнього процесу, а також показано провідні ресурси проєктної діяльності. З’ясовано психологічні особливості проєктування віртуального освітнього простору розвитку професійної суб’єктності дорослих, зокрема, військових, студентської молоді, а також розвитку суб’єктності дорослих у соціальних мережах, проєктування групової навчально-психологічної роботи у віртуальному просторі. Монографія адресована як науковцям, так і практикам – психологам, педагогам, фахівцям різних галузей, які зацікавлені в осмисленні та активному застосуванні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання для розвитку і психологічної підтримки дорослих. The collective monograph, prepared by scientists from the Laboratory of Modern Information Technologies of Education at the G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the NAES of Ukraine, presents the concept of designing a virtual educational space for the development of adult subjectness, as well as the results of corresponding theoretical and experimental research. The virtual space is analyzed as a source of psychological support during the war, and the specifics of restoring adult subjectness in the virtual space after the traumatic stress of war are shown. The concept of designing a virtual educational space is defined, the peculiarities of designing the activities of all subjects of the educational process are characterized, and the leading resources of design activities are shown. The psychological features of designing a virtual educational space for the development of professional subjectness of adults, particularly military personnel and student youth, as well as the development of adult subjectness in social networks and the design of group educational and psychological work in the virtual space, are clarified. The monograph is addressed to both scientists and practitioners: psychologists, teachers, and specialists from various fields who are interested in understanding and actively applying modern information and communication technologies of education for the development and psychological support of adults. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Monograph
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742738/1/Monograph_Smulson%28Ed.%29_2024.pdf
- Смульсон, Марина Лазарівна (orcid.org/0000-0002-9563-3390 <http://orcid.org/0000-0002-9563-3390>), Дітюк, Павло Павлович (orcid.org/0000-0002-1142-1201 <http://orcid.org/0000-0002-1142-1201>), Назар, Максим Миколайович (orcid.org/0000-0002-9104-2585 <http://orcid.org/0000-0002-9104-2585>), Мещеряков, Дмитро Сергійович (orcid.org/0000-0001-6831-8654 <http://orcid.org/0000-0001-6831-8654>), Зінченко, О.В. (orcid.org/0000-0003-4625-7533 <http://orcid.org/0000-0003-4625-7533>), Старков, Д.Ю. (orcid.org/0000-0001-9220-8703 <http://orcid.org/0000-0001-9220-8703>) and Депутат, Валентина Василівна (orcid.org/0000-0001-6457-8811 <http://orcid.org/0000-0001-6457-8811>) (2024) Designing a virtual educational space for the development of adult subjectness in the conditions of the post-war recovery of Ukraine Project Report. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, м. Київ, Україна. |
|