Record Details

Модель формування професійної компетентності кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно-приватного партнерства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742737/
10.24139/2312‐5993/2024.03/294-303
 
Title Модель формування професійної компетентності кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно-приватного партнерства
Model of formation of professional competence of qualified workers of the sewing profile on the basis of public-private partnership
 
Creator Виноградська, Г.Є.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles
 
Description Актуальність статті зумовлена проблемою підвищення якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю ‐ далі КРШП як однією з актуальних, оскільки трудовий потенціал розглядається важливим стратегічним ресурсом будь‐якої держави та передбачає його відповідність соціально‐економічним вимогам сьогодення й сучасного ринку праці. Вирішення зазначеного питання залежить від модернізації не тільки змісту, форм, методів, а також від принципів П(ПТ)О, оптимізації способів і технологій організації освітнього процесу, переосмислення мети та кінцевого результату професійної підготовки майбутніх робітників у співпраці із стейкхолдерами. Мета статті: розроблення й обґрунтування моделі розвитку професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно‐приватного партнерства ‐ далі ДПП. Методи: опитування пропозицій стейкхолдерів щодо вдосконалення підготовки КРШП на засадах ДПП; педагогічне моделювання, суть якого полягає в науковому обґрунтуванні конструювання процесів. Результати: на основі теоретичного аналізу наукової літератури з проблем розвитку професійної компетентності фахівців швейного профілю на засадах ДПП, змісту їхньої професійної діяльності, результатів константувального етапу експерименту, розроблено модель розвитку професійної компетентності КРШП, як фрагментарно узагальнений аналог структурно‐функціональних зв’язків об’єкта дослідження, його особливостей, виявлення механізмів удосконалення. Розроблена модель складається з чотирьох блоків, що взаємопов’язані між собою та всіма педагогічними умовами, забезпечуючи прогнозований результат педагогічної діяльності – розвиток професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах ДПП. Висновки: узагальнено пропозиції стейкхолдерів щодо покращення підготовки кваліфікованих робітників для легкої промисловості на засадах державно‐приватного партнерства; виявлено певні організаційно‐ педагогічні умови, які мають бути створені для цього в закладах П(ПТ)О; запропоновано структурно‐динамічну модель, що відображає результати проєктування системи розвитку професійної компетентності майбутніх КРШП на засадах ДПП та систематизує практико‐технологічні дії щодо цілеспрямованого розвитку досліджуваного феномену.
The relevance of the article is determined by: the problem of improving the quality of professional training of qualified workers of the sewing profile (hereinafter referred to as QWSP) is one of the most urgent, since the labor potential is considered as an important strategic resource of any state, which implies its compliance with the socio-economic requirements of today and the modern labor market. The resolution of the mentioned issue depends on the modernization of not only the content, forms, methods, but also on the principles of vocational (professional and technical) education (hereinafter referred to as V(VET)E), optimization of methods and technologies of organizing the educational process, rethinking the purpose and final result of professional training of future workers in cooperation with stakeholders.
Purpose: to develop and substate of a model for the development of professional competence of future skilled workers of the sewing profile on the basis of public‐private partnership – (hereinafter referred to as PPP).
Methods: survey of proposals of stakeholders regarding improvement of training of qualified workers of the sewing profile on the basis of PPP; pedagogical modeling, the essence of which is the scientific justification of construction.
Results: on the basis of a theoretical analysis of the scientific literature on the problems of the development of the professional competence of sewing specialists on the basis of PPP, the content of their professional activity, the results of the constant stage of the experiment, a model of the development of the professional competence of QWSP was developed, as a fragmentary generalized analogue of the structural and functional relations of the object research, its features, identification of improvement mechanisms. The developed model consists of four blocks that are interconnected with each other and all pedagogical conditions, ensuring the predicted result of pedagogical activity ‐ the development of professional competence of future qualified workers of the sewing profile on the basis of PPP.
Conclusions: based on the results of the survey, the suggestions of stakeholders regarding the improvement of the training of skilled workers for light industry on the basis of public‐private partnership are summarized; certain organizational and pedagogical conditions have been identified that (that should be created for this purpose in V(VET)E institutions); a structural‐dynamic model is proposed that reflects the results of designing a system for the development of professional competence of future QWSP on the basis of PPP and systematizes practical and technological actions for purposeful development the studied phenomenon.
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742737/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D1%88%D0%B2%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8E%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%85%20%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0.pdf
- Виноградська, Г.Є. (orcid.org/0000 0001 7839 9304 <http://orcid.org/0000 0001 7839 9304>) (2024) Model of formation of professional competence of qualified workers of the sewing profile on the basis of public-private partnership Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 3 (137). pp. 294-303. ISSN 2312-5993
10.24139/2312‐5993/2024.03/294-303