Record Details

Актуалізація філософсько-освітньої концепції Ю. Федьковича та С. Васильченка в сучасній системі освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742718/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/15454
10.52058/2786-5274-2024-10(38)-751-761
 
Title Актуалізація філософсько-освітньої концепції Ю. Федьковича та С. Васильченка в сучасній системі освіти
Actualization of the philosophical and educational concept of Y. Fedkovich and S. Vasylchenko in the modern education system
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
82 Literature
 
Description У статті розглянуто та актуалізовано філософсько-освітні концепції Юрія Федьковича та Степана Васильченка, їх значення для сучасної системи освіти.
Визначено, що філософське осмислення проблем освіти Юрія Федьковича та Степана Васильченка ґрунтувалося на вагомих здобутках філософської та педагогічної думки попередніх періодів. Тоді освітній процес розглядався як аспект людського буття, який в силу великого державного значення, перебував під патронатом князівської влади, котра почала вводити шкільну освіту. Створювалися й осередки православної церковної освіти, у яких важлива роль відводилася самоосвіті. Водночас, існування в умовах постійної зовнішньої загрози (сурова «школа життя») накладало свій відбиток на головні завдання освіти та самоосвіти: вони були зорієнтовані на пріоритет землі, працю хлібороба. Виявлено, що творча спадщина Юрія Федьковича була різноманітною: поезії, проза, драматичні твори, казки і перекази, а сама прозова налічує понад 60 повістей, новел та оповідань. Вони спрямовані на прищеплення людяності й доброти, перейняті українським національним духом. У них заклик як гартувати волю й характер. Письменник служив українській національній ідеї, вбачав у ній єдину мету. Його просвітницька діяльність була спрямована на збагачення культури і освіти українського народу. Традиційна українська родина у педагогічній системі Ю. Федьковича була найвищою вихователькою підростаючих поколінь. Він стверджував, що батьківсько-материнську педагогіку нічим і ніким замінити не можна, тим паче доброзичливі стосунки між батьками і дітьми, братами і сестрами, родичами й свояками – найкращий засіб плекання високої духовності й гуманізму, національного духу, характеру, свідомості, психології і патріотизму.
Встановлено, що Степан Васильченко відомий українському читачеві як прозаїк, драматург, літературний критик і перекладач. Його поетологічна система драматургії формувалася в переломний для української літератури і театру період, коли змінювалося розуміння ролі театру, з’являлися нові теми та естетичні концепції, які зумовлювали значною мірою своєрідність жанровокомпозиційних форм та образної палітри драматичного твору. Більшість творів Степана Васильченка повернулася із забуття, проте вони й досі залишаються належно не поцінованими та недостатньо дослідженими. Степан Васильченко йшов до формування національних версій в українських реаліях, до переусвідомлення параметрів рідної культури, шукаючи творчі засоби, адекватні до нових культурних викликів. Для з’ясування провідної конструктивної естетичної ідеї драматурга його доробок можна розглядати на різних рівнях, залежно від поставленої дослідником мети – наприклад, розкриття традицій української драми як у формі, так і у сфері ідей, проблем, змісту, існування її в контексті світової театральної культури. Драма як літературний рід зазвичай не передбачає місця для авторських характеристик (окрім ремарок) і прямого аналізу того, що відбувається на сцені, маючи за естетичний предмет емоційно-вольові реакції дійової особи, що втілюються в словесній формі й фізичних діях. казано, що однією з провідних тем творчості Васильченка було життя народних учителів, в яких викривав незадовільний стан освіти в Україні, відсталість народної школи, тяжке правове та матеріально-побутове становище вчителів початкових шкіл.
Встановлено, що в творчому доробку Юрія Федьковича та Степана Васильченка репрезентована філософсько-педагогічна концепція, що постає результатом філософського осмислення освіти як особливого виміру людського буття. Здійснена реконструкція концепції Юрія Федьковича та Степана Васильченка надає педагогічному мисленню характеру синтетичності та дозволяє йому узгодити у філософських теоріях виховання й освіти важко сумісні принципи відповідності педагогічних впливів етичним ідеалам, людській природі та національній культурі. Основними ідеями філософії освіти цих мислителів є виховання гармонійної особистості через глибоке сприйняття рідної культури, яка знаходить вираження у мові, діалозі з світом та сімейному вихованні. Їх актуальність формування національно-культурної ідентичності обумовлена необхідністю осягнення й засвоєння національнокультурних цінностей українського народу, історичної пам’яті, збереження національної автентичності та традицій. Виявлено, що найважливішими в цьому плані виступає питання збереження в умовах глобалізації національної соціокультурної ідентичності, концентрованим виразником якої виступає національна освіта. Доведено, що в сучасних умовах реформування системи освіти в Україні, при пошуках базових принципів національної освіти, варто звернутись до вітчизняної спадщини – доробку відомих мислителів минулого, що вивчали питання змісту, ролі та значущості освіти у житті суспільства, зокрема, у житті української спільноти.
The article examines and updates the philosophical and educational concepts of Yury Fedkovich and Stepan Vasylchenko, their significance for the modern education system.
It was determined that the philosophical understanding of the problems of education of Yury Fedkovich and Stepan Vasylchenko was based on the significant achievements of philosophical and pedagogical thought of previous periods. At that time, the educational process was considered as an aspect of human existence, which, due to its great state importance, was under the patronage of the princely authorities, which began to introduce school education. Centers of Orthodox Church education were also created, in which self-education played an important role. At the same time, existence in the conditions of a constant external threat (harsh "school of life") left its mark on the main tasks of education and self-education: they were oriented to the priority of the land, the work of the farmer. It was found that the creative heritage of Yuriy Fedkovich was diverse: poetry, prose, dramatic works, fairy tales and tales, and the prose itself includes more than 60 novels, short stories and short stories. They are aimed at instilling humanity and kindness, adopted by the Ukrainian national spirit. They have a call on how to temper the will and character. The writer served the Ukrainian national idea, saw in it a single goal. His educational activity was aimed at enriching the culture and education of the Ukrainian people. The traditional Ukrainian family in Yu. Fedkovich's pedagogical system was the highest educator of the younger generations. He claimed that parental pedagogy cannot be replaced by anything and anyone, especially friendly relations between parents and children, brothers and sisters, relatives and in-laws - the best means of nurturing high spirituality and humanism, national spirit, character, consciousness, psychology and patriotism.
It has been established that Stepan Vasylchenko is known to Ukrainian readers as a novelist, playwright, literary critic and translator. His poetic system of drama was formed during a turning point for Ukrainian literature and theater, when the understanding of the role of the theater changed, new themes and aesthetic concepts appeared, which determined to a large extent the originality of the genrecompositional forms and the figurative palette of the dramatic work. Most of Stepan Vasylchenko's works have returned from oblivion, but they still remain underappreciated and understudied. Stepan Vasylchenko went to the formation of national versions in Ukrainian realities, to the reawareness of the parameters of native culture, looking for creative means adequate to new cultural challenges. In order to clarify the leading constructive aesthetic idea of the playwright, his works can be considered at different levels, depending on the goal set by the researcher - for example, revealing the traditions of Ukrainian drama both in form and in the sphere of ideas, problems, content, its existence in the context of world theater culture. Drama as a literary genre usually does not provide a place for authorial characteristics (except remarks) and direct analysis of what is happening on the stage, having as an aesthetic object the emotional and volitional reactions of the protagonist, embodied in verbal form and physical actions. it is said that one of the leading themes of Vasylchenko's work was the life of national teachers, in which he exposed the unsatisfactory state of education in Ukraine, the backwardness of national schools, and the difficult legal and financial situation of primary school teachers.
It has been established that the creative work of Yury Fedkovich and Stepan Vasylchenko represents a philosophical and pedagogical concept that is the result of a philosophical understanding of education as a special dimension of human existence. The reconstruction of the concept of Yury Fedkovich and Stepan Vasylchenko gives pedagogical thinking the character of syntheticity and allows it to reconcile in the philosophical theories of upbringing and education the hardly compatible principles of the correspondence of pedagogical influences to ethical ideals, human nature and national culture. The main ideas of the philosophy of education of these thinkers are the education of a harmonious personality through a deep perception of native culture, which finds expression in language, dialogue with the world, and family education. Their relevance in the formation of national and cultural identity is determined by the need to understand and assimilate the national and cultural values of the Ukrainian people, historical memory, preservation of national authenticity and traditions. It was revealed that the most important issue in this regard is the preservation of the national socio-cultural identity in the conditions of globalization, the concentrated expression of which is national education. It has been proven that in the modern conditions of reforming the education system in Ukraine, when searching for the basic principles of national education, it is worth turning to the national heritage - the work of famous thinkers of the past who studied the content, role and significance of education in the life of society, in particular, in the life of the Ukrainian community.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742718/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%E3%80%93_%E3%80%93%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%20%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_10_38_2024-752-762.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2024) Actualization of the philosophical and educational concept of Y. Fedkovich and S. Vasylchenko in the modern education system "Scientific Innovations and Advanced Technologies" (Management and Administration Series, Law Series, Economics Series, Psychology Series, Pedagogy Series), 10 (38). pp. 751-761. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2024-10(38)-751-761