Питання антропологічних смислів освіти і виховання в соціально-філософському дискурсі українських митців: В. Винниченко, М. Шлемкевич
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742717/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/15436 10.52058/2786-5274-2024-10(38)-553-562 |
|
Title |
Питання антропологічних смислів освіти і виховання в соціально-філософському дискурсі українських митців: В. Винниченко, М. Шлемкевич
The issue of anthropological meaning of education and education in the social-philosophical discourse of ukrainian artists: V. Vynnychenko, M. Shlemkevych |
|
Creator |
Загородня, Алла Анатоліївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. |
|
Description |
У статті проаналізовано соціально-антропологічні ідеї освіти та виховання особистості в соціально- філософському дискурсі українських митців, зокрема В. Винниченка та М. Шлемкевича. Окреслено формування світоглядної позиції В. Винниченка та М. Шлемкевича як загалом та соціально-філософської позиції зокрема, на яку вплинули філософська антропологія, «філософія життя», екзистенціалізм, психоаналіз, синтез яких знайшов своє відображення у художньо-естетичній формі. Акцентовано увагу на низці філософських напрямів, за допомогою яких Винниченко та Шлемкевич зуміли цілісно підійти до аналізу проблем суспільства та світу. Виявлено, що зараз утверджується нова нелінійна модель розвитку світу. Основні ознаки цієї моделі: нелінійність, багатоваріантність шляхів розвитку, непередбачуваність, стохастичність розвитку. В основі цієї парадигми науки – синергетика, яка вивчає закони розвитку відкритих систем, що самоорганізуються. До числа таких систем відносяться соціальні системи. Освіта, в свою чергу, належить до таких соціальних систем. Встановлено, що на сучасному етапі реформування життя суспільства висунуто високі вимоги до системи освіти, існує нагальна потреба не тільки в ретельній фаховій підготовці молоді, але й у розширенні світогляду, сучасного професійного мислення, високої освіченості, індивідуального усвідомлення значення загальнолюдських цінностей. У процесі отримання освіти особистість знайомиться з тим, що принцип пріоритету загальнолюдських цінностей закладено в стратегію і тактику реформування системи освіти. Нова ієрархія цінностей, у якій загальнолюдське стоїть на першому місці, – методологічна ідея, закладена в національні закони, концепції, програми у сфері виховання й освіти. Доведено, що людина – це сфера свободи, її поведінку не можна передбачити за законами механістичного детермінізму. Т. Кун стверджує, що парадигмальність властива не тільки науці, але й іншим сферам культури, наприклад, освіті. Освітня парадигма – це спосіб діяльності конкретного педагогічного співтовариства в конкретну епоху. Зміна освітньої парадигми – це і є зміна соціокультурного типу освіти. З’ясовано, що наприкінці ХХ в ХХІ столітті освіта зазнає певні глибокі зміни, що актуалізує появу нової галузі наукового знання – філософії освіти, яка покликана виробити нові освітні методи, нові підходи, нову технологію процесу отримання знання. Виявлено, що це пов'язано з тим, що суспільство під впливом науково-технічної революції набуває інформаційного характеру, що визначає нові тенденції розвитку сучасної освіти та основні завдання філософії освіти - виявлення вихідних культурних цінностей і основоположних світоглядних установок освіти і виховання, відповідних тим вимогам, які об'єктивно висуваються перед особистістю в умовах сучасного суспільства. З’ясовано, що сьогодні такою підставою для вироблення цільових орієнтирів сучасної освіти є антропологічна установка як домінанта культури епохи постмодернізму. Доведено, що питання антропологічних смислів освіти і виховання в соціальнофілософському дискурсі українських митців стало одним із способів гуманізації освіти і виховання, укорінення особистісно-орієнтованого навчання; дало можливість по-новому визначити освітні функції як креативні та гуманістичні, що дають змогу готувати молодь до зміни існуючої дійсності і створення кращої, яка більшою мірою втілювала б у собі гуманістичні цінності. Визначено, що антропологічний вимір освіти й виховання розкриває їхню гуманістичну сутність, що є основними мотивами соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти і виховання в працях В. Винниченка та М. Шлемкевича. Зроблено висновок, що поняття цілісності, комплексний підхід, проблематика соціальної (культурної) антропології є визначальними тенденціями української філософсько-антропологічної думки. Обґрунтовується статус української антропології як комплексної науки про людину. The article analyzes the socio-anthropological ideas of education and personality development in the socio-philosophical discourse of Ukrainian artists, in particular V. Vinnichenko and M. Shlemkevych. The formation of the worldview position of V. Vinnychenko and M. Shlemkevich in general and the socio-philosophical position in particular, which was influenced by philosophical anthropology, "philosophy of life", existentialism, psychoanalysis, the synthesis of which was reflected in an artistic and aesthetic form, is outlined. Attention is focused on a number of philosophical directions, with the help of which Vynnychenko and Shlemkevych managed to holistically approach the analysis of the problems of society and the world. It was revealed that a new non-linear model of world development is now being established. The main features of this model are: non-linearity, multivariate development paths, unpredictability, stochasticity of development. This paradigm of science is based on synergetics, which studies the laws of development of open, self-organizing systems. Such systems include social systems. Education, in turn, belongs to such social systems. It has been established that at the current stage of reforming the life of society, high demands are placed on the education system, there is an urgent need not only for thorough professional training of young people, but also for the expansion of worldview, modern professional thinking, high education, and individual awareness of the importance of universal human values. In the process of getting an education, a person becomes familiar with the fact that the principle of priority of universal values is embedded in the strategy and tactics of reforming the education system. The new hierarchy of values, in which the universal is in the first place, is a methodological idea embedded in national laws, concepts, and programs in the field of upbringing and education. It has been proven that a person is a sphere of freedom, his behavior cannot be predicted according to the laws of mechanistic determinism. T. Kuhn claims that paradigmaticity is characteristic not only of science, but also of other spheres of culture, for example, education. An educational paradigm is a method of activity of a specific pedagogical community in a specific era. A change in the educational paradigm is a change in the socio-cultural type of education. It has been found that at the end of the 20th and 21st centuries, education undergoes certain deep changes, which actualizes the emergence of a new field of scientific knowledge - the philosophy of education, which is designed to develop new educational methods, new approaches, and new technology of the process of obtaining knowledge. It was revealed that this is due to the fact that society, under the influence of the scientific and technological revolution, acquires an informational character, which determines new trends in the development of modern education and the main tasks of the philosophy of education - the identification of the original cultural values and fundamental worldviews of education and upbringing, corresponding to those requirements , which are objectively presented to the individual in the conditions of modern society. It has been found that today such a basis for the development of target orientations of modern education is the anthropological attitude as the dominant culture of the era of postmodernism. It has been proven that the issue of anthropological meanings of education and upbringing in the socio-philosophical discourse of Ukrainian artists has become one of the ways of humanizing education and upbringing, rooting personal-oriented learning; made it possible to define educational functions in a new way as creative and humanistic, which make it possible to prepare young people to change the existing reality and create a better one, which would embody humanistic values to a greater extent. It was determined that the anthropological dimension of education and upbringing reveals their humanistic essence, which are the main motives of socio-anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education and upbringing in the works of V. Vinnichenko and M. Shlemkevych. It was concluded that the concept of integrity, a comprehensive approach, and the problems of social (cultural) anthropology are the defining trends of Ukrainian philosophical and anthropological thought. The status of Ukrainian anthropology as a comprehensive human science is substantiated. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742717/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%E3%80%93_%E3%80%93%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86.%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_10_38_2024-554-563.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2024) The issue of anthropological meaning of education and education in the social-philosophical discourse of ukrainian artists: V. Vynnychenko, M. Shlemkevych "Scientific Innovations and Advanced Technologies" (Management and Administration Series, Law Series, Economics Series, Psychology Series, Pedagogy Series), 10 (38). pp. 553-562. ISSN 2786-5274 10.52058/2786-5274-2024-10(38)-553-562 |
|