Record Details

Зарубіжний досвід підготовки магістрів фармації з питань супроводу населення із порушеннями психічного здоров'я

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737612/
https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/pharm-chas/article/view/14166
 
Title Зарубіжний досвід підготовки магістрів фармації з питань супроводу населення із порушеннями психічного здоров'я
Foreign experience of training Masters of Pharmacy in issues of supporting the population with mental health disorders
 
Creator Білоусова, Наталя Анатоліївна
Михальчук, Василь Миколайович
Процюк, Ольга Вікторівна
Кабачна, Алла Василівна
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
61 Medical sciences
 
Description Мета роботи. Провести порівняльний аналіз, узагальнення та встановити шляхи імплементації зарубіжного досвіду підготовки магістрів фармації з питань психічного здоровʼя в освітній процес із підготовки магістрів фармації України.

Матеріали і методи. Використано наукові публікації, міжнародні документи, сайти міжнародних організацій, співтовариств фармацевтів, офіційні сайти навчальних закладів, освітньо-професійні програми за спеціальністю 226 Фармація, промислова фармація. Використано методи систематизації, порівняльного аналізу та узагальнення.

Результати й обговорення. У статті проведено порівняльний аналіз освітньо-професійних програм підготовки магістрів фармації, систематизовано міжнародні документи та результати досліджень, в яких розкривається досвід впровадження найкращих практик із питань психічного здоровʼя в освітній процес підготовки фармацевтів на магістерському рівні за змістом, структурою навчальних програм, формою організації освітнього процесу.

Висновки. Результати дослідження свідчать, що практика професійної підготовки магістрів фармації з питань психічного здоров’я є досить поширеною на світовому рівні та представлена в різних наукових публікаціях, результати аналізу яких свідчать про різні форми організації навчання. Перспективним вбачаємо імплементацію кращих зарубіжних освітніх практик у професійну підготовку фармацевтів України з питань психічного здоровʼя на магістерському рівні з подальшою підготовкою у системі безперервного професійного розвитку; розширення протоколів фармацевтів із питань надання фармацевтичної допомоги у сфері реалізації ЛЗ, які відпускаються за рецептом лікаря за Програмою медичних гарантій.
The research data, obtained from monitoring studies, show that the consequences of COVID-19 and the war in Ukraine have had a negative impact on the mental health of the population. According to the definition of the World Health Organization (WHO), mental health is “a state of well-being in which each person can realize his or her own potential and cope with the stresses of life, work productively and fruitfully, and contribute to the life of community”. Treatment and prevention of the mental health of the country’s population, the creation of mechanisms for providing psychosocial support and assistance from professionals in the medical and pharmaceutical industries actualize the need to introduce adapted educational programs on mental health issues into the educational and professional programs of training Masters of Pharmacy and the integration of built-in educational modules with mental health issues in the curricula of pharmacology, pharmacotherapy and clinical pharmacy.

The aim of the work. The article deals with the implementation of a comparative analysis, generalization and identification of ways of implementing the foreign experience of training Masters of Pharmacy in mental health issues into the educational process of training Masters of Pharmacy in Ukraine.

Materials and Methods. In the article, a comparative analysis of educational and professional programs for training Masters of Pharmacy is carried out; international documents and research results, which reveal the experience of implementing the best practices on mental health issues in the educational process of training pharmacists at the Master’s level in terms of content, structure of educational programs, form of organization educational process, are systematized.

Results and Discussion. The results of the study indicate that the practice of professional training of Masters of Pharmacy in mental health is quite widespread at the world level and is presented in various scientific publications. The results of their analysis indicate different forms of organization of training.

Conclusions. We see the implementation of the best foreign educational practices in the professional training of pharmacists of Ukraine on mental health issues at the Master’s level with further training in the system of continuous professional development (CPD) as promising; expansion of pharmacists’ protocols on the provision of pharmaceutical assistance in the field of medical products, which are sold according to a doctor’s prescription under the Medical Guarantee Program.
 
Publisher Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Національний фармацевтичний університет
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737612/1/9%2B%D0%91%D1%96%D0%BB%D0%BE%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Білоусова, Наталя Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6732-426X <http://orcid.org/0000-0001-6732-426X>), Михальчук, Василь Миколайович (orcid.org/0000-0002-5398-4758 <http://orcid.org/0000-0002-5398-4758>), Процюк, Ольга Вікторівна (orcid.org/0000-0002-5038-3375 <http://orcid.org/0000-0002-5038-3375>) and Кабачна, Алла Василівна (orcid.org/0000-0002-5809-5298 <http://orcid.org/0000-0002-5809-5298>) (2023) Foreign experience of training Masters of Pharmacy in issues of supporting the population with mental health disorders Pharmaceutical Review, 3. pp. 58-67. ISSN 2312-0967