Процес підготовки до природничо-наукового дослідження PISA-2025
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742775/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/798 10.32405/2411-1317-2024-3-216-225 |
|
Title |
Процес підготовки до природничо-наукового дослідження PISA-2025
Process of preparation for natural and scientific research PISA-2025 |
|
Creator |
Яценко, Володимир Сергійович
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 373 Kinds of school providing general education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
Як успішно підготуватися до природничо-наукового дослідження PISA‑2025? На це запитання відповідь обґрунтовує вчитель-методист і науковець Інституту педагогіки НАПН України, коло наукових інтересів якого зосереджено на підвищенні якості природничо-наукової освіти України. У 2018 р. Україна вперше мала валідність інструменту вимірювань даних про читацьку грамотність; 2022 р. – математичну грамотність, а природничо-наукову грамотність заплановано дослідити у 2025 р. За шість останніх років творчими педагогами і науковцями розроблені збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA. Важливими науково-методичними помічниками та/або порадниками учителів природничих предметів можуть служити укладені в Інституті педагогіки НАПН України збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів/учениць у форматі PISA у чотирьох частинах. Для розв’язання поставлених завдань були використані такі методи дослідження: метод порівняльно-історичного аналізу, інтерпретаторсько-аналітичний метод та емпіричні, які сприяли обґрунтуванню необхідності розробки і впровадження в освітній процес завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA. PISA‑2025 матиме ряд важливих особливостей: перша – інструментарій оцінювання розроблений відповідно до оновленого рамкового документа (PISA 2025, 2023, 93 с.); друга – оцінювання певних життєвих цілей учнів/учениць та їх здатності використовувати наукові знання та інформацію інтерактивно й третя – апробація тестового матеріалу додаткової опції PISA‑2025 – оцінювання з іноземної мови. How to successfully prepare for the PISA‑2025 science research? The answer to this question is substantiated by a teacher-methodologist and a scientist of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, whose scientific interests are focused on improving the quality of natural science education in Ukraine. In 2018, for the first time, Ukraine had the validity of a tool for measuring data on reading literacy; 2022 – mathematical literacy, and science literacy is planned to be investigated in 2025. Over the past six years, creative teachers and scientists have developed collections of tasks for the development of students’ natural and scientific competence in the PISA format. The collections of tasks for the development of natural and scientific competence of students in the PISA format in four parts compiled in the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine can serve as important scientific and methodological assistants and/or advisors for science teachers. To solve the tasks, the following research methods were used: the method of comparative-historical analysis, the interpretive-analytical method, and empirical methods, which contributed to the justification of the need to develop and implement in the educational process tasks for the development of natural and scientific competence of students in the PISA format. PISA‑2025 will have a number of important features: the first is that the assessment tools are developed in accordance with the updated framework document (PISA 2025, 2023, 93 p.); the second – assessment of certain life goals of students and their ability to use scientific knowledge and information interactively, and the third – approbation of the test material of the additional option PISA‑2025 – foreign language assessment. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742775/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%2037.01_%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%A1_PISA%E2%80%912025.pdf
- Яценко, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0002-7948-2983 <http://orcid.org/0000-0002-7948-2983>) (2024) Process of preparation for natural and scientific research PISA-2025 Український Педагогічний журнал, 3. pp. 216-225. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2024-3-216-225 |
|