Cognitive Interest as a Key Factor in the Successful Learning Activities of Junior Schoolchildren
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742774/
https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/ve/1448-ve2024/1449-ve20241/13217-ve2024106 10.15804/ve.2024.01.06 |
|
Title |
Cognitive Interest as a Key Factor in the Successful Learning Activities of Junior Schoolchildren
Пізнавальний інтерес як ключовий чинник успішної навчальної діяльності молодших школярів |
|
Creator |
Onopriienko, Oksana
Jurewicz, Monika |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The article discusses the role of the cognitive interest of primary school students as an influential factor that ensures the successful course of educational activities. The article presents the results of an experimental study that revealed a wide range of manifestations of cognitive interests of pupils in grades 2–4 and their influence on learning activity and quality of knowledge. The author describes a diagnostic methodology for studying the breadth, depth, effectiveness, and stability of cognitive interests. The article provides recommendations on the use of integrated and active teaching methods, ensuring continuity between primary and secondary schools, and taking into account the interests of students in planning educational activities. The list of didactic principles, the observance of which ensures the sustainable development of cognitive interests as a driving force of educational activity, is determined. The conclusions show the need for systematic and purposeful formation of cognitive interests in the educational process of primary school.
У статті розглядається роль пізнавального інтересу учнів початкової школи як впливового чинника, що забезпечує успішний перебіг навчальної діяльності. Представлено результати експериментального дослідження, що виявило широкий спектр проявів пізнавальних інтересів учнів 2-4 класів та їх вплив на навчальну активність і якість знань. Описано діагностичну методику для вивчення широти, глибини, дієвості та стійкості пізнавальних інтересів. Наведено рекомендації щодо використання інтегрованих та активних методів навчання, забезпечення наступності між початковою та середньою школою, урахування інтересів учнів у плануванні освітньої діяльності. Визначено перелік дидактичних принципів, дотримання яких забезпечує сталий розвиток пізнавальних інтересів як рушійної сили навчальної діяльності. Висновки засвідчують потребу системного та цілеспрямованого формування пізнавальних інтересів в освітньому процесі початкової школи. |
|
Publisher |
Wydawnictwo Adam Marszałek
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742774/1/ve_2024.pdf
- Onopriienko, Oksana (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) and Jurewicz, Monika (orcid.org/0000-0002-6593-5056 <http://orcid.org/0000-0002-6593-5056>) (2024) Cognitive Interest as a Key Factor in the Successful Learning Activities of Junior Schoolchildren Viae Educationis. Studies of Education and Didactics, 1 (3). pp. 46-51. ISSN 2956-2856 10.15804/ve.2024.01.06 |
|