Record Details

Розвиток медіаграмотності учнів: основні прийоми критичного аналізу медіатекстів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742698/
http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/67/part_1/22.pdf
10.32840/1992-5786.2019.67-1.20
 
Title Розвиток медіаграмотності учнів: основні прийоми критичного аналізу медіатекстів
Development of media literacy of pupils: basic methods of critical analysis of media texts
 
Creator Приходькіна, Н.О.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description Сучасне суспільство, будучи суспільством інформаційним, диктує людині нові вимоги до формування актуальних видів компетенцій, виступає як соціокультурна ситуація розвитку сучасної освіти. Потреба в інформації входить у широкий спектр потреб сучасної людини та висловлює громадську необхідність особистості в інформаційному забезпеченні всіх видів людської діяльності, зумовлює включення особистості в систему соціальної інформації. Можна виділити дві основні проблеми, з якими стикається інформаційне суспільство – інформаційний дефіцит і надлишок інформації, що актуалізує проблему формування і розвитку критичного мислення в контексті підготовки підростаючого покоління до життя за сучасних медіаумов.
Від системи освіти, її якості та концепції багато в чому залежить розвиток підростаючого покоління, у зв’язку з чим особливої актуальності набуває медіаосвіта. У статті авторка пише про необхідність розвитку критичного мислення учнів. Йдеться про розвиток умінь ставити перед собою проблеми і питання, шукати пояснення незрозумілої інформації, аналізувати, інтерпретувати, оцінювати медіатексти, знаходити в них прихований сенс, виявляти маніпулятивні можливості, а це під силу тільки медіакомпетентній людині. Для здійснення повноцінного критичного аналізу медіатексту учні повинні володіти комплексом таких умінь: сприймати медіаінфомацію, пояснювати, порівнювати, визначати медіатексти, виділяти взаємозв’язок між елементами медіатексту, з’єднувати їх за принципом взаємодії; відрізняти фейки та правдиву інформацію тощо. На думку автора, саме школа здатна вплинути на процес медіаосвіти учнів психолого-педагогічного напряму підготовки, яким для успішного здійснення своєї майбутньої професійної діяльності необхідні вміння працювати з медіаінформацією. Залишаючись одним із найважливіших учасників освітнього процесу, педагог у своїй професійній діяльності повинен враховувати загальні тенденції розвитку медійних технологій, оскільки їх вплив сприяє якісному і змістовному перегляду змісту навчання. У статті представлено наукове осмислення проблеми розвитку критичного мислення під впливом засобів мас-медіа.
Modern society, representing the society of information, the person dictates new requirements for the formation of the actual types of competences, acts as a socio-cultural situation of development of modern education. The need for information is included in a wide range of needs of the modern man and offers the public the necessity of identity in the information support of all kinds of human activity, determines the inclusion of the individual into the existing system of social information. It is possible to distinguish two main challenges facing the information society – the information deficit and information overload, which in turn actualizes the problem of formation and development of critical thinking in the context of preparing the younger generation for life in modern media conditions.
The development of the younger generation largely depends on the education system, its quality and concept, in connection with which media education is of particular relevance. In the article, the author writes about the need to develop critical thinking of pupils. It is about the development of skills to pose problems and questions, seek an explanation of incomprehensible information, analyze, interpret, evaluate media texts, find hidden meaning in them, and reveal manipulative possibilities. And this is only feasible to a media competent person. To carry out a full-fledged critical analysis of media text, students must possess a set of such skills: perceive media information, explain, compare, define media texts, highlight the relationship between elements of media text, connect them according to the principle of interaction; distinguish between fakes and truthful information.According to the author, the school is able to influence the process of media education of pupils of psychological and pedagogical direction of training, which for the successful implementation of their future professional activity is required, including the ability to work with the media. Being one of the most important participants in the educational process, the teacher in his professional activity needs to take into account the general trends in the development of media technologies since their impact promotes qualitative revision of the training content. The article presents the scientific understanding of the problems of the development of critical thinking under the impact of the mass media.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742698/1/%D0%A0%D0%9E%D0%97%D0%92%D0%98%D0%A2%D0%9E%D0%9A%20%D0%9C%D0%95%D0%94%D0%86%D0%90%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%9C%D0%9E%D0%A2%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%92-%20%D0%9E%D0%A1%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%9D%D0%86%20%D0%9F%D0%A0%D0%98%D0%99%D0%9E%D0%9C%D0%98%20%D0%9A%D0%A0%D0%98%D0%A2%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%90%D0%9D%D0%90%D0%9B%D0%86%D0%97%D0%A3%20%D0%9C%D0%95%D0%94%D0%86%D0%90%D0%A2%D0%95%D0%9A%D0%A1%D0%A2%D0%86%D0%92.pdf
- Приходькіна, Н.О. (orcid.org/0000-0001-9965-6912 <http://orcid.org/0000-0001-9965-6912>) (2019) Development of media literacy of pupils: basic methods of critical analysis of media texts Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 1 (67). pp. 97-101. ISSN 1992-5786
10.32840/1992-5786.2019.67-1.20