E-Learning Technologies for Future Teachers: Introduction of Educational Innovations in Higher School Practice
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739942/
https://brain.edusoft.ro/index.php/brain/article/view/1277 10.18662/brain/13.1Sup1/327 |
|
Title |
E-Learning Technologies for Future Teachers: Introduction of Educational Innovations in Higher School Practice
Технології електронного навчання майбутніх учителів: впровадження освітніх інновацій у практику вищої школи |
|
Creator |
Lytvynov, Andrii
Topolnyk, Yana Chumak, Larisa Prykhodkina, Nataliia Antoniuk, Larysa Kramska, Svitlana |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Mass introduction of e-learning in the higher education system due to spread of the pandemic has led to a search for effective information technologies and their adaptation, taking into account peculiarities of professional training of specialists in a particular field of knowledge. Based on the theoretical analysis, the conditions for ensuring professional growth of higher education teachers in accordance with the requirements of innovative development of society (improvement of professional education, continuing professional development, introduction of innovative pedagogical technologies, etc.) are established. Peculiarities of e-learning of specialists of pedagogical specialties and its functions in the process of their professional training are determined. The content of the concept of “e-learning” and ways to ensure its effectiveness (scientifically sound selection of the content of training courses, creation of discussion groups, feedback and online counselling). Innovative technologies of e-learning in the practice of higher education (gamification of the training process, use of cloud- based systems, information systems of intellectual teaching, mobile learning technologies, as well as virtual and augmented reality) are characterized. Their advantages, disadvantages and possibilities of introduction into the system of professional training of future teachers are determined. Creation of a model of continuous distance learning for high school teachers and experimental verification of its effectiveness seem promising.
Масове запровадження електронного навчання в системі вищої освіти у зв’язку з поширенням пандемії призвело до пошуку ефективних інформаційних технологій та їх адаптації з урахуванням особливостей професійної підготовки фахівців певної галузі знань. На основі теоретичного аналізу визначено умови забезпечення професійного зростання викладачів закладів вищої освіти. Встановлено відповідність вимогам інноваційного розвитку суспільства (удосконалення професійної освіти, безперервного професійного розвитку, впровадження інноваційних педагогічних технологій тощо). Визначено особливості електронного навчання фахівців педагогічних спеціальностей та його функції в процесі їх професійної підготовки. Зміст поняття «електронне навчання» та шляхи забезпечення його ефективності (науково обґрунтований відбір змісту навчальних курсів, створення дискусійних груп, зворотній зв’язок та онлайн-консультування). Інноваційні технології електронного навчання в практиці вищих навчальних закладів. Охарактеризовано освіту (гейміфікація навчального процесу, використання хмарних систем, інформаційних систем інтелектуального навчання, технологій мобільного навчання, а також віртуальної та доповненої реальності). Визначено їх переваги, недоліки та можливості впровадження в систему професійної підготовки майбутніх учителів. Перспективним видається створення моделі безперервного дистанційного навчання вчителів старшої школи та експериментальна перевірка її ефективності. |
|
Publisher |
LUMEN Publishing House
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739942/1/1277-4444-1-PB.pdf
- Lytvynov, Andrii (orcid.org/0000-0002-7914-9857 <http://orcid.org/0000-0002-7914-9857>), Topolnyk, Yana (orcid.org/0000-0001-7885-9454 <http://orcid.org/0000-0001-7885-9454>), Chumak, Larisa (orcid.org/0000-0002-3858-8028 <http://orcid.org/0000-0002-3858-8028>), Prykhodkina, Nataliia (orcid.org/0000-0001-9965-6912 <http://orcid.org/0000-0001-9965-6912>), Antoniuk, Larysa (orcid.org/0000-0002-9000-1941 <http://orcid.org/0000-0002-9000-1941>) and Kramska, Svitlana (orcid.org/0000-0002-1114-1402 <http://orcid.org/0000-0002-1114-1402>) (2022) E-Learning Technologies for Future Teachers: Introduction of Educational Innovations in Higher School Practice BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 1Sup1 (13). pp. 403-421. ISSN 2068-0473 10.18662/brain/13.1Sup1/327 |
|