Дидактичний потенціал психолого-педагогічних дисциплін у контексті формування дослідницької компетентності майбутніх учителів початкової школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742651/
http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/68/part_2/14.pdf 10.32840/1992-5786.2020.68-2.12 |
|
Title |
Дидактичний потенціал психолого-педагогічних дисциплін у контексті формування дослідницької компетентності майбутніх учителів початкової школи
Didactic potential of psychological and pedagogical disciplines in the context of forming research competence of future elementary school teachers |
|
Creator |
Малихін, Олександр Володимирович
Загорулько, Марина |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Важливою передумовою розвитку українського суспільства є залучення майбутніх учителів початкової школи до дослідницько-експериментальної, винахідницької діяльності. Необхідність підвищення рівня наукової підготовки є характерною ознакою сьогодення в будь-якій галузі людської діяльності. Статтю присвячено дослідженню проблеми виявлення вияву та узагальнення дидактичного потенціалу психолого-педагогічних дисциплін щодо формування дослідницьких умінь у майбутнього вчителя початкової школи. Визначено, що головним завданням професійної підготовки майбутніх учителів є формування в них професійно-педагогічних умінь, що є комплексним процесом, який здійснюється впродовж усього періоду навчання в закладах вищої педагогічної освіти та включає соціально-гуманітарну, психолого-педагогічну, фахову й практичну підготовку. Фахова підготовка передбачає оволодіння майбутніми педагогами теоретичних знань із фундаментальних навчальних дисциплін спеціальності й спеціалізації, дисциплін фахового спрямування та методик викладання шкільних предметів, а також оволодіння практичними вміннями й навичками, необхідними для здійснення професійної педагогічної діяльності. Узагальнено поняття дослідницької компетентності майбутніх учителів початкової школи, яка розглядається як основа пізнання навколишнього світу, дослідження його об’єктів, явищ і процесів, належить до ключових компетентностей, найважливіша здатність людини до самостійного пізнання, до вирішення проблем, до відповідального вибору стратегій поведінки та діяльності. Автори дійшли висновку, що для успішного формування дослідницької компетентності майбутніх учителів початкової школи необхідно залучати майбутніх учителів до активної наукової роботи на початкових етапах навчання, що дає змогу створювати можливості для формування ключових компетентностей, необхідних для готовності до майбутньої професійної мобільності; залучати майбутніх учителів початкової школи до роботи в науково-дослідних лабораторіях, наукових семінарах, наукових конференціях, конкурсах, що сприятиме зануренню в науково-дослідну діяльність із перших днів навчання; надання можливості оприлюднення результатів власних досліджень. An important prerequisite for the development of Ukrainian society is the involvement of future primary school teachers in experimental and inventive activities. The need to improve the level of scientific training is a main feature of modernity in any field of human activity. The article is devoted to the study of the problem of identifying and generalizing the didactic potential of psychological and pedagogical disciplines for the formation of research skills in future primary school teacher. It is determined that the main task of professional training of future teachers is the formation of their professional and pedagogical skills, which is a complex process that is carried out throughout the entire period of training in institutions of higher pedagogical education and includes social and humanitarian, psychological and pedagogical, professional and practical training. Training involves that the future teachers’ need to gain theoretical knowledge of fundamental disciplines of specialties and specializations, specialized courses and methods of teaching school subjects and have practical abilities and skills which are necessary for the implementation of professional pedagogical activity. In general, the concept of research competence of future primary school teachers, which is considered as the basis of knowledge of the surrounding world, the study of its objects, phenomena and processes, is among the key competencies, the most important ability of a person to self-knowledge, to solve problems, to responsibly choose strategies for behavior and activity. The authors came to the conclusion that for the successful formation of research competence of future primary school teachers, it is necessary to involve future teachers in active scientific work at the early stages of training, which allows creating opportunities for the formation of key competencies necessary for readiness for future professional mobility; to attract future primary school teachers to work in research laboratories, scientific seminars, scientific conferences, competitions, which contributes to immersion in research activities from the first days of training; providing an opportunity to publish the results of your own research. |
|
Publisher |
Класичний приватний університет
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742651/1/text.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Загорулько, Марина (orcid.org/0000-0002-9677-2130 <http://orcid.org/0000-0002-9677-2130>) (2020) Didactic potential of psychological and pedagogical disciplines in the context of forming research competence of future elementary school teachers Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах (68). pp. 63-66. ISSN 1992-5786 10.32840/1992-5786.2020.68-2.12 |
|