Record Details

Peculiarities of changes in the structure of intellectual and personal qualities of students of the ICT vocation

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742662/
https://ceur-ws.org/Vol-3781/paper25.pdf
 
Title Peculiarities of changes in the structure of intellectual and personal qualities of students of the ICT vocation
Особливості змін у структурі інтелектуального та особистісні якості учнів ІКТ-професії
 
Creator Burov, O. Yu.
Lytvynova, S. H.
Nosenko, Yuliya
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Almost all career guidance technologies, standards and approaches for IT-workers relate to technical or soft skills, but do not take into account that not all people can become the masters in IT domain because of some limitations of their abilities. Unfortunately, human psychological abilities are often out of HRs’ focus. That is why, we wished to study important abilities of IT-learners in projection on professionally important qualities of IT professionals from point of view of evolution (changes) of some intelligence and personality indices on the edge of a human transition from adolescent to young adult as a future IT-specialist. It has been revealed that structure of intelligence can change at micro-age intervals over the high school and university learning, though the most popular view of researchers was relatively stable level of intelligence after 15 years-old. Besides, our research has demonstrated a difference in that structure in high school pupils and university students despite the fact that all students studied in specialized classes or faculties and represented selective samples. Our findings allowed to propose educators to adapt educational process of IT-learners with regard to specific and/or non-specific training such professionally important psychological qualities as ability to solve practical computational tasks and operation with spacial objects (both 2D and 3D).
Майже всі профорієнтаційні технології, стандарти та підходи для ІТ-працівників стосуються технічних або програмних навичок, але не враховують, що не всі люди можуть стати майстрами в ІТ-сфері через певні обмеження своїх можливостей. На жаль, психологічні здібності людини часто залишаються поза увагою кадровиків. Тому ми хотіли вивчити важливі здібності ІТ-навчань в проекції на професійно важливі якості ІТ-фахівців з точки зору еволюції (змін) деяких інтелектуальних і особистісних показників на межі переходу людини від підлітка до юнака. як майбутній IT-фахівець. Було виявлено, що структура інтелекту може змінюватися з мікровіковими інтервалами протягом середньої школи та навчання в університеті, хоча найпопулярнішим поглядом дослідників був відносно стабільний рівень інтелекту після 15 років. Крім того, наше дослідження показало різницю в цій структурі серед старшокласників і студентів, незважаючи на те, що всі студенти навчалися в профільних класах або на факультетах і являли собою вибіркову вибірку. Наші результати дозволили запропонувати педагогам адаптувати навчальний процес ІТ-слухачів з урахуванням спеціальної та/або неспеціальної підготовки таких професійно важливих психологічних якостей, як уміння розв’язувати практичні обчислювальні завдання та оперувати просторовими об’єктами (як 2D, так і 3D).
 
Date 2024
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742662/1/paper25.pdf
- Burov, O. Yu. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>), Lytvynova, S. H. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) and Nosenko, Yuliya (orcid.org/0000-0002-9149-8208 <http://orcid.org/0000-0002-9149-8208>) (2024) Peculiarities of changes in the structure of intellectual and personal qualities of students of the ICT vocation In: 3L-Person 2024: IX International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach, co-located with the 19th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications (ICTERI 2024), September 23, 2024, с. Lviv, Ukraine.