Record Details

Health literacy as a determinant of students’ professional self-realization: experience of the Slovak Republic

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742659/
https://cp-medical.com/index.php/journal/article/view/299
10.31612/2616-4868.4(26).2023.10
 
Title Health literacy as a determinant of students’ professional self-realization: experience of the Slovak Republic
Медична грамотність як детермінанта професійної самореалізації студентів: досвід Словаччини
 
Creator Voliarska, Olena S.
Matulcik, Julius
Sejcova, Luboslava
Puchyna, Olga
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
61 Medical sciences
 
Description Introduction. The article presents the results of diagnosing the health literacy of students of higher education institutions. This research was conducted within the VEGA project of the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic No. 1/0293/21 “Education for Adult Health” (2022–2023) by representatives of the Department of Pedagogy and Andragogy Comenius University in Bratislava with the participation of Ukrainian colleagues.
The aim of the study is to assess the role of health literacy and analyze the results of empirical research to determine the level of the health literacy among the students at the universities in the Slovak Republic. The scientific innovation involves the determination of potential contribution to the increase of students‘ health literacy level so as to implement the startegies to improve professional self-realization within the high education system.
Material and methods. The results of students’ diagnosing are described according to the modified European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS_EU_Q47).
Results. The majority of the respondents is found out to have the sufficient level of the health literacy. It is identified that all respondents understood the need of additional informal training and gaining the skills of education activities. It is explained that the increase of the health literacy level results in gradual shaping of an expert’s professional self-realization: only a person who is mentally healthy and conscious of health and healthy lifestyle issues can be aware of his/her ways for professional improvement.
Conclusions. The role of digital technologies in improving medical literacy of students is proved. The research results should become the basis for developing and implementing of educational activities to support public health.
Вступ. У статті наведено результати діагностики рівнів медичної грамотності студентів закладів вищої освіти. Це дослідження було проведено в рамках проєкту VEGA Міністерства освіти, науки, досліджень та спорту Словацької Республіки № 1/0293/21 «Освіта для здоров’я дорослих» (2022–2023) представниками кафедри педагогіки та андрагогіки університету Коменського в Братиславі разом з українськими колегами.
Метою дослідження є оцінка ролі медичної грамотності та аналіз результатів емпіричних досліджень для визначення рівня медичної грамотності студентів університетів Словацької Республіки.
Наукова новизна передбачає визначення потенційного рівня медичної грамотності студентів з метою реалізації стратегій підвищення професійної самореалізації в системі вищої освіти.
Матеріали та методи. Діагностування студентів здійснено відповідно до модифікованої Європейської анкети дослідження медичної грамотності (HLS_EU_Q47).
Результати. Виявлено, що більшість респондентів мають достатній рівень медичної грамотності. Встановлено, що всі респонденти розуміли необхідність додаткового неформального навчання та набуття навичок самостійної навчальної діяльності в сфері здоров’я. З’ясовано, що підвищення рівня медичної грамотності призводить до поступового формування професійної самореалізації студента як майбутнього фахівця: лише психічно здорова людина, яка усвідомлює питання власного здоров’я та здорового способу життя, може усвідомлювати шляхи свого професійного вдосконалення.
Висновки. Доведено роль цифрових технологій в підвищенні медичної грамотності студентів. Результати дослідження мають стати підґрунтям для розробки та впровадження просвітницької діяльності з підтримки громадського здоров’я.
 
Publisher Державна наукова установа «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Державного управління справами
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742659/1/%C4%8Dlanok-Voliarska-SCOPUS-2023.pdf
- Voliarska, Olena S. (orcid.org/0000‐0002‐6812‐1154 <http://orcid.org/0000‐0002‐6812‐1154>), Matulcik, Julius (orcid.org/0000-0003-4077-2155 <http://orcid.org/0000-0003-4077-2155>), Sejcova, Luboslava (orcid.org/0000-0002-5674-9286 <http://orcid.org/0000-0002-5674-9286>) and Puchyna, Olga (orcid.org/0009-0001-7799-6454 <http://orcid.org/0009-0001-7799-6454>) (2023) Health literacy as a determinant of students’ professional self-realization: experience of the Slovak Republic Clinical and Preventive Medicine, 4. pp. 66-74. ISSN 2616-4868
10.31612/2616-4868.4(26).2023.10