Психолого-дидактичний алгоритм індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742656/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/721 10.32405/2411-1317-2024-1-45-52 |
|
Title |
Психолого-дидактичний алгоритм індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання
Psychological and didactic algorithm for individualization of educational and cognitive activity of students in conditions of blended learning |
|
Creator |
Малихін, Олександр Володимирович
Демчук, Олег |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті розглядаються питання розроблення психолого-дидактичного алгоритму індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання, який складається з таких етапів: ознайомлення викладача з психолого-дидактичними особливостями організації та здійснення педагогічних дій (дидактичних, психолого-дидактичних та ін.), спрямованих на забезпечення індивідуалізації навчання студентів в умовах змішаного навчання; надання викладачу допомоги щодо вивчення індивідуальних (індивідуально-психологічних та індивідуально-типологічних) особливостей студентів; знайомство зі специфікою формування, розвитку та діагностування рівня сформованості та рівня розвитку ключових компетентностей студентів; добір діагностувального інструментарію для вимірювання рівня сформованості та розвитку наскрізних умінь, ключових і предметних компетентностей; розроблення індивідуальних (індивідуально-самостійних) завдань для студентів; усвідомлення викладачем прямої кореляційної залежності його здатності працювати індивідуально зі студентами від рівня розвитку його цифрової компетентності. За результатами систематичного та системного діагностування рівня розвитку ключових компетентностей і наскрізних умінь, ураховуючи індивідуально-психологічні та індивідуально-типологічні особливості студентів, обравши діагностики для виявлення рівня сформованості вищезгаданих ключових компетентностей і наскрізних умінь, викладач може оцінити ефективність дібраних ним індивідуальних завдань, проєктів тощо для студентів та, за необхідності, скоригувати індивідуальні прогалини в набутих знаннях та сформованих уміннях і навичках студентів. Пропоновані засоби діагностування рівня розвитку ключових компетентностей і наскрізних умінь студентів можуть також бути використані задля формувального оцінювання освітніх досягнень здобувачів вищої освіти та корегування їхньої подальшої індивідуальної освітньої траєкторії.
The article deals with the development of a psychological-didactic algorithm for the individualization of the educational and cognitive activity of students in the conditions of blended learning, which consists of the following components: familiarization of the teacher with the psychological-didactic features of the organization and the implementation of pedagogical actions (didactic, psychological-didactic, etc.) aimed at ensuring the individualization of students’ education in the conditions of blended learning; providing assistance to the teacher regarding the study of individual (individual-psychological and individual-typological) characteristics of students; acquaintance with the specifics of the formation, development and diagnosis of the level of formation and the level of development of the key competencies of students; selection of diagnostic tools for measuring the level of formation and development of the cross-cutting skills, key and subject competencies; development of individual (individual-independent) tasks for students; the teacher’s awareness of the direct correlation of the dependence of his/her ability to work individually with students on the development level of his/ her digital competence. It was concluded that based on the results of a systematic diagnosis of the level of development of the key competencies and cross-cutting skills, taking into account the individual psychological and individual-typological features of students, choosing diagnostics to identify the level of development of the above-mentioned key competencies and cross-cutting skills, the teacher can evaluate the effectiveness of the individual tasks selected by him/her, projects, etc. for students, and if necessary, to correct individual gaps in acquired knowledge and formed abilities and skills of students. The proposed means of diagnosing the level of development of the key competencies and crosscutting skills of students can also be used for the purpose of formative assessment of educational achievements of higher education seekers and correction of their further individual educational trajectory. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742656/1/text.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Демчук, Олег (orcid.org/0009-0002-4362-6305 <http://orcid.org/0009-0002-4362-6305>) (2024) Psychological and didactic algorithm for individualization of educational and cognitive activity of students in conditions of blended learning Український педагогічний журнал, 1. pp. 45-52. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2024-1-45-52 |
|