Record Details

Проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742617/
https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/311395
10.15587/2519-4984.2024.311395
 
Title Проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині
The problem of quality of qualified professional teacher training in Turkey
 
Creator Постригач, Н.О.
Yaşar, M. D.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Система освіти України перебуває на етапі євроінтеграційних змін та внутрішніх модернізаційних процесів. Характерними тенденціями цього періоду є усвідомлення власного національного досвіду, порівняння його з європейськими та світовими традиціями, а також потреба аналізу та виокремлення найефективніших прогресивних ідей та передових концепцій, які мають місце у світовому просторі, можливості їх адаптації до потреб національної освіти. Тому заклади вищої освіти повинні готувати кваліфікованого вчителя, творчого, який володіє високим рівнем педагогічної майстерності, реалізовує власну автономію і здатного напрацьовувати оригінальні рішення. Новизна проблематики досліджуваної теми полягає у тому, що проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині дотепер не знайшла цілісного відображення та систематичного узагальнення в українському науково-педагогічному дискурсі. Тому метою дослідження було сформулювання проблеми якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині. Для реалізації мети та поставлених завдань наукової розвідки автори спиралися на наступні матеріали та методи наукового дослідження: 1) теоретичні – аналіз наукових баз даних, електронних репозиторіїв закладів вищої освіти, наукових установ та бібліотек, де зберігаються автореферати дисертацій, наукові публікації та інші наукові роботи; систематизація та узагальнення результатів дослідження; 2) емпіричні – бесіди, листування з турецькими науковцями та викладачами університетів; педагогічне спостереження. Авторами було сформульовано проблему якості підготовки кваліфікованого учителя, яка є широко обговорюваною проблемою протягом багатьох років у світі та самій Туреччині, що доводить необхідність переосмислення визначення та меж педагогічної професії. На основі узагальнення та систематизації отриманих результатів дали автори сформулювали поняття «кваліфікований вчитель» – це вчитель-новачок, який успішно завершив навчання за акредитованою освітньою програмою початкової підготовки вчителів. Обґрунтовано науково-практичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей турецького досвіду для удосконалення якості підготовки вчителів у системі безперервної педагогічної освіти України.
The education system of Ukraine is at the stage of European integration changes and internal modernization processes. The characteristic trends of this period are the realization of one's own national experience, its com-parison with European and world traditions, as well as the need to analyze and highlight the most effective pro-gressive ideas and advanced concepts that exist in the world space, the possibility of their adaptation to the needs of national education. Therefore, institutions of higher education must train qualified teachers, creative, possessing a high level of pedagogical skills, realizing their own autonomy and capable of developing original solutions. The novelty of the problematics of the studied topic is that the problem of the quality of professional training of a qualified teacher in Turkey has not yet found a comprehensive reflection and systematic generaliza-tion in the Ukrainian scientific and pedagogical discourse. Therefore, the goal of the study was to formulate the problem of the quality of professional training of a qualified teacher in Turkey. To implement the goals and ob-jectives of scientific research, the authors relied on the following materials and methods of scientific research: 1) theoretical – analysis of scientific databases, electronic repositories of institutions of higher education, scien-tific institutions and libraries where dissertation abstracts, scientific publications and other scientific works are stored; systematization and generalization of research results; 2) empirical – conversations, correspondence with Turkish scientists and university professors; pedagogical supervision. The authors formulated the problem of the quality of training of a qualified teacher, which is a widely discussed problem for many years in the world and in Turkey itself, which proves the need to rethink the definition and boundaries of the teaching profession. On the basis of the generalization and systematization of the obtained results, the authors formulated the con-cept of "qualified teacher" – this is a novice teacher who has successfully completed training on an accredited educational program of initial teacher training. Scientific and practical recommendations on the use of con-structive ideas of the Turkish experience to improve the quality of teacher training in the system of continuous pedagogical education of Ukraine are substantiated.
 
Publisher ПП "Технологічний центр"
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742617/1/40-46.pdf
- Постригач, Н.О. (orcid.org/0000-0002-5433-2938 <http://orcid.org/0000-0002-5433-2938>) and Yaşar, M. D. (orcid.org/0000-0001-7512-580X <http://orcid.org/0000-0001-7512-580X>) (2024) The problem of quality of qualified professional teacher training in Turkey ScienceRise: Pedagogical Education, 3 (60). pp. 40-46. ISSN 2519-4976
10.15587/2519-4984.2024.311395