Застосування диференціації у навчанні української мови в умовах багатомовності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742606/
https://miok.lviv.ua/?p=24030 |
|
Title |
Застосування диференціації у навчанні української мови в умовах багатомовності
The application of differentiation in the teaching of the Ukrainian language in conditions of multilingualism |
|
Creator |
Шевчук, Л.М.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У тезах розглянуто сутність понять «диференціація» й «диференціювати». Наголошено, що застосування диференціації у навчанні української мови передбачає поділ, роздрібнення, розподіл, класифікацію на матеріалі змістової складової освітнього процесу, різноманітність та варіативність у реалізації організаційної складової. Зазначено, що добір форм й способів навчальної діяльності, навчальних завдань і вправ здійснюється із урахуванням специфіки класу, групи, пари або окремого учня. Доцільним є врахування індивідуальних особливостей кожного учня та відмінностей між здобувачами освіти, виявлення ідентичних або схожих особливостей учнів класу. Детально описано форми і види диференціації, застосування яких корисне для оволодіння українською мовою як державною на високому рівні. Перелічено фактори, які впливають на ефективність вивчення української мови в умовах багатомовності. The theses consider the essence of the concepts "differentiation" and "differentiate". It is emphasized that the application of differentiation in the teaching of the Ukrainian language involves division, fragmentation, distribution, classification based on the material of the content component of the educational process, diversity and variability in the implementation of the organizational component. It is noted that the selection of forms and methods of educational activities, educational tasks and exercises is carried out taking into account the specifics of the class, group, pair or individual student. It is appropriate to take into account the individual characteristics of each student and the differences between the students of education, to identify identical or similar characteristics of the students of the class. The forms and types of differentiation are described in detail, the application of which is useful for mastering the Ukrainian language as the state language at a high level. Factors affecting the effectiveness of learning the Ukrainian language in conditions of multilingualism are listed. |
|
Publisher |
МІОК Національного університету «Львівська політехніка»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742606/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9B%D0%9C%20%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%9C%D0%86%D0%9E%D0%9A.pdf
- Шевчук, Л.М. (orcid.org/0000-0002-4193-0971 <http://orcid.org/0000-0002-4193-0971>) (2024) The application of differentiation in the teaching of the Ukrainian language in conditions of multilingualism In: Українська мова у світі: збірник матеріалів VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 21 серпня 2024 р. . МІОК Національного університету «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, pp. 199-203. |
|