Record Details

Навчання української мови як державної: ознайомлення учнів з регіональними особливостями вишиванки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742605/
https://undip.org.ua/library/ukraino-moia-vyshyvana-etnokulturnyy-ta-osvitno-vykhovnyy-potentsial-ukrainskoi-vyshyvanky-zbirnyk-tez-2/
 
Title Навчання української мови як державної: ознайомлення учнів з регіональними особливостями вишиванки
Learning the Ukrainian language as a state language: introducing students to the regional features of vyshyvanka
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
 
Description У тезах наголошено на важливості ознайомлення учнів з регіональними особливостями вишиванки у процесі навчання української мови як державної. Детально описано відповідні методичні аспекти. Зокрема акцентовано увагу на доцільності збагачення словника учнів у процесі бесіди про тканину для вишиванок, різноманітність орнаментів і колірних рішень, різні способи вишивання тощо. Зазначено, що цікавими для учнів є екскурси в минуле, ознайомлення з інформацією про сучасні вишиванки, фантазування з приводу майбутнього. Корисним є розігрування діалогів та програвання відповідних ситуацій, написання міні-опису про уподобання щодо вишиванок. Наведено приклади проектів, реалізація яких сприятиме засвоєнню учнями інформації про регіональні особливості вишиванки.
The theses emphasize the importance of familiarizing students with the regional features of Vyshyvanka in the process of learning Ukrainian as a state language. Relevant methodological aspects are described in detail. In particular, attention is focused on the expediency of enriching students' vocabulary in the process of talking about fabric for embroidery, variety of ornaments and color solutions, different methods of embroidery, etc. It is noted that excursions into the past, familiarization with information about modern embroidery, fantasizing about the future are interesting for students. It is useful to act out dialogues and play relevant situations, write a mini-description about preferences for embroidery. There are examples of projects, the implementation of which will contribute to students' assimilation of information about the regional features of vyshyvanka.
 
Publisher Грамота
 
Date 2024
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742605/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9B%20%D0%92%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B0.pdf
- Шевчук, Л.М. (orcid.org/0000-0002-4193-0971 <http://orcid.org/0000-0002-4193-0971>) (2024) Learning the Ukrainian language as a state language: introducing students to the regional features of vyshyvanka In: Україно моя вишивана: етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки: зб. тез Міжнародної науково-практичної конференції, 16 травня 2024 р. . Грамота, м. Київ, Україна, pp. 209-211. ISBN 978-966-349-984-0