Формування в учнів закладів загальної середньої освіти етнографічної компетентності на уроках географії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742604/
https://undip.org.ua/library/ukraino-moia-vyshyvana-etnokulturnyy-ta-osvitno-vykhovnyy-potentsial-ukrainskoi-vyshyvanky-zbirnyk-tez-2/ |
|
Title |
Формування в учнів закладів загальної середньої освіти етнографічної компетентності на уроках географії
Formation of ethnographic competence in students of general secondary education institutions in geography lessons |
|
Creator |
Назаренко, Тетяна Геннадіївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore 91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography |
|
Description |
В змісті статті порушуються проблеми етнографічної ідентичності. Авторка статті аналізує яким чином на уроках географії можна сформувати в учнів закладів загальної освіти предметну компетентність через значення етнографічних особливостей. Формування в учнів етнографічних знань на уроках географії поліпшується, якщо залучаються деталі дедуктивних ідей, використовується принципи наочності через світлини, стрічки, ілюстрації, предмети мистецтва, запрошуються майстрині, які знаються не техніці вишивок тощо, організовується багатоманітна діяльність учнів у вигляді вистав, навчальних ігор, диспутів тощо. Таким чином, методика вивчення географії через формування етнографічної компетентності носить універсальний характер і містить вагомий варіативний потенціал.
The content of the article raises issues of ethnographic identity. The article analyses how the subject competence of students of general educational institutions can be formed in geography lessons through the importance of ethnographic features. The formation of ethnographic knowledge of students in geography lessons is improved if the details of deductive representations are involved, the principles of visualization using photos, tapes, illustrations, art objects are used, artisans who learn embroidery techniques are invited, etc. Various activities of students are organized in the form of performances, educational games, debates, etc. Therefore, the method of studying geography through the formation of ethnographic competence has a universal character and contains significant variable potential. |
|
Publisher |
Грамота
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742604/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (orcid.org/0000-0001-7354-5245 <http://orcid.org/0000-0001-7354-5245>) (2024) Formation of ethnographic competence in students of general secondary education institutions in geography lessons In: Україно моя вишивана: етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки: зб. тез Міжнародної науково-практичної конференції, 16 травня 2024 р. . Грамота, м. Київ, Україна, pp. 142-145. ISBN 978-966-349-984-0 |
|