Record Details

Особистий брендбук педагога: актуальність, структура та значення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742613/
http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/74/46.pdf
10.32782/2663-6085/2024/74.44
 
Title Особистий брендбук педагога: актуальність, структура та значення
А teacher’s personal brand book: relevance, structure and significance
 
Creator Шабала, Ю.А.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті обґрунтовано актуальність та значення розвитку особистого бренду для педагогів. В умовах глобалізаційних викликів, стрімкого розвитку цифрових технологій та штучного інтелекту, компетентного фахівця серед конкурентів виділяють не тільки добре розвинені hard чи soft skills, але й уміння публічно себе презентувати, нетворкінг та особистий бренд. Автором схарактеризовано зміст та структуру методичного порадника «Особистий брендбук педагога». Підкреслено важливість та переваги розвитку особистого бренду в умовах воєнного стану. Методичний порадник «Особистий брендбук педагога» розглядаємо як дієвий інструмент, який допоможе вчителю: розвинути професійні компетентності щодо формування особистого бренду; поглибити процес самооцінки, самоосвіти, саморефлексії; підвищити свій професійний рівень шляхом розвитку особистого бренду; удосконалити вміння приймати нестандартні рішення в ситуаціях ринкової конкуренції, уникаючи стереотипізації і шаблонів, засвоювати нові професійні ролі і функції в сучасних умовах. Методичний порадник буде корисним для слухачів курсів підвищення кваліфікації у системі післядипломної педагогічної освіти, для студентів педагогічних спеціальностей в умовах підготовки закладів вищої освіти, педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти; методичних служб усіх рівнів, а також усіх, хто цікавиться проблемою розвитку особистого бренду педагога в умовах сучасних викликів.
Дослідження проведено у межах науково-дослідної роботи кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДЗВО «УМО» за темою «Теоретико-методичні засади професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер 0120 Ư104637 (2020–2025 рр.) (підтема «Науково-методичний супровід професійного розвитку педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти»).
The article substantiates the relevance and importance of personal brand development for teachers. In the conditions of globalization challenges, rapid development of digital technologies and artificial intelligence, a competent specialist is distinguished from competitors not only by well-developed hard or soft skills, but also by the ability to present oneself publicly, networking and a personal brand. The author characterized the content and structure of the methodical advisor «Personal brandbook of a teacher». The importance and advantages of developing a personal brand in the conditions of martial law are emphasized. We consider the methodical advisor «Personal brandbook of a teacher» as an effective tool that will help a teacher: develop professional competences regarding the formation of a personal brand; deepen the process of self-assessment, self-education, self-reflection; increase your professional level by developing your personal brand; improve the ability to make non-standard decisions in situations of market competition, avoiding stereotyping and templates, learn new professional roles and functions in modern conditions. The methodical advisor will be useful for students of advanced training courses in the system of post-graduate pedagogical education, for students of pedagogical specialties in the conditions of preparation for higher education institutions, pedagogical workers of general secondary education institutions; methodical services of all levels, as well as everyone who is interested in the problem of developing a teacher's personal brand in the face of modern challenges.
The research was carried out within the scope of the research work of the Department of Philosophy and Adult Education of the CIPE of the SIHE "UEM" on the topic «Theoretical and methodological foundations of the professional development of pedagogical and research-pedagogical workers in the conditions of an open university of postgraduate education» (state registration number 0120 Ư104637 (2020–2025 y.) (subtopic «Scientific and methodological support of professional development of teaching staff in the conditions of an open university of postgraduate education»).
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742613/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A8%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%B0%20%D0%AE.%D0%90..pdf
- Шабала, Ю.А. (orcid.org/0000-0001-5696-3939 <http://orcid.org/0000-0001-5696-3939>) (2024) А teacher’s personal brand book: relevance, structure and significance Інноваційна педагогіка (74). pp. 236-239. ISSN 2663-6085
10.32782/2663-6085/2024/74.44