The application of technologies for developing critical thinking skills of vocational education learners in the process of teaching economics
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742591/
|
|
Title |
The application of technologies for developing critical thinking skills of vocational education learners in the process of teaching economics
Використання технологій розвитку критичного мислення здобувачів професійної освіти у процесі викладання економіки |
|
Creator |
Kulalaieva, Natalia
Romanov, Leonid Yershov, Mykola-Oleg Romanova, Hanna Yershova, L.M. |
|
Subject |
33 Economics. Economic science
37.02 General questions of didactics and method 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Purpose: The method of using technologies for the development of critical thinking in the process of teaching economics in vocational education institutions, developed by the authors, is highlighted in the article. Design/Methodology/Approach: The following research methods were applied: theoretical (study and analysis of scientific and teaching literature on the research problem, logical analysis of scientific concepts to define research definitions, induction, deduction, synthesis, comparison, and generalization; SWOT analysis; generalization; modeling; empirical (praximetric – for studying and analyzing pedagogical experience, standards of professional (vocational-technical) education). Findings: The work outlines the essence, content, and features of the development of critical thinking in vocational education students are investigated. Multiple technologies for the development of critical thinking in students of professional education, appropriate for use in the process of teaching economics have been identified. A SWOT analysis of the use of technologies for the development of critical thinking among students of professional education in the process of teaching economics was carried out. The method of using technologies for the development of critical thinking among students of professional education in the process of teaching economics. At stages of the method, the types of educational activities of the applicants (updating the problem, analyzing the problem, projecting a solution (proposing hypotheses), selection and decision-making, reflection) are considered. Originality/Value: The materials presented in the article are original, published for the first time. У статті висвітлено розроблену авторами методику використання технологій розвитку критичного мислення в процесі викладання економіки в закладах професійно-технічної освіти. Дизайн/Методологія/Підхід. Були застосовані наступні методи дослідження: теоретичний (вивчення та аналіз наукової та навчально-методичної літератури з проблеми дослідження, логічний аналіз наукових концепцій для визначення дефініцій дослідження, індукція, дедукція, синтез, порівняння та узагальнення; SWOT аналіз; узагальнення; моделювання; емпіричний (праксиметричний – для вивчення та аналізу педагогічного досвіду, стандартів професійної (професійно-технічної) освіти). Висновки. У роботі окреслено сутність, зміст та досліджено особливості розвитку критичного мислення учнів ПТНЗ. Множинні технології розвитку критичного мислення здобувачів професійної освіти, доцільні для використання в процесі навчання економіки. Проведено SWOT-аналіз використання технологій розвитку критичного мислення здобувачів професійної освіти у процесі викладання економіки. Методика використання технологій для розвиток критичного мислення здобувачів професійної освіти в процесі викладання економіки. На етапах методу визначаються види навчальної діяльності здобувачів (актуалізація проблеми, аналіз проблеми, проектування рішення (висунення гіпотез), відбір і прийняття рішення, рефлексія). Оригінальність/Цінність. Матеріали, представлені в статті, є оригінальними, публікуються вперше. |
|
Publisher |
RJ4All Publications
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742591/1/8_Issue_YVJ_June2024_Part_1-5-13.pdf
- Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>), Romanov, Leonid (orcid.org/0000-0002-1297-3331 <http://orcid.org/0000-0002-1297-3331>), Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>), Romanova, Hanna (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) and Yershova, L.M. (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>) (2024) The application of technologies for developing critical thinking skills of vocational education learners in the process of teaching economics Youth Voice Journal, 3 (14). pp. 77-85. ISSN 2056-2969 |
|