Record Details

University autonomy in the context of optimising the network of higher education institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742590/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/909
10.32835/2707-3092.2024.28.55-68
 
Title University autonomy in the context of optimising the network of higher education institutions
Автономія університетів у контексті оптимізації мережі закладів вищої освіти
 
Creator Yershov, Mykola-Oleg
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The relevance of the article is determined by the importance of strengthening the autonomy of higher education, its ability to really influence the acceleration of Ukraine's recovery and the need to resolve a number of contradictions (between the launched higher education reform and imperfect regulatory, legal and organisational mechanisms for its implementation; public awareness of the inefficiency of the higher education network and the importance of its optimisation, and the insufficient level of awareness of the importance of ensuring democratic and transparent processes by senior education managers).
The aim is to analyse the prerequisites, features and prospects for optimising the network of higher education institutions in the context of implementing the right of universities to autonomy for accelerating Ukraine's recovery.
Methods: theoretical analysis of official, statistical, scientific and journalistic sources – to study the functioning peculiarities of the higher education network in Ukraine and the development of their autonomy; comparison and generalisation – to identify factors that hinder the autonomy development of Ukrainian higher education institutions and conditions that facilitate it.
Results: the dynamics of the higher education institutions network expansion and their contingent is studied; the peculiarities of acquiring the "national" status by higher education institutions are analysed; the factors of inhibition of the university autonomy development in Ukraine are identified; the conclusions of Ukrainian scientists on creating conditions for ensuring the process effectiveness of the higher education institutions optimisation are summarised.
Conclusions: the autonomy development of higher education institutions in Ukraine is hampered by an imperfect regulatory framework, non-state actions of educational managers at the institutional and national levels, and an unbalanced national education system; uncontrolled expansion of the higher education institutions network has disrupted the balance of the national education system (decline in vocational education, deterioration in the quality of higher education); the autonomy of higher education institutions in the context of an unbalanced national education system, weakened links with regional labour markets, and underdeveloped public-private partnerships cannot become a means of a restorative breakthrough for the Ukrainian education system to ensure Ukraine's post-war recovery; the need to optimise the network of higher education institutions is obvious and urgent, but it is undemocratic and non-transparent, which provokes unhealthy sentiments among the scientific and pedagogical community and undermines the authority of higher education in Ukrainian society; the process of optimising the network of higher education institutions needs to be regulated (development of relevant regulations, methodological recommendations, clear algorithm), taking into account the achievements of Ukrainian scientists and European experience.
Актуальність статті визначається важливістю посилення автономії вищої освіти, її здатності реально впливати на прискорення відновлення України та необхідністю розв’язання низки cуперечностей (між розпочатою реформою вищої освіти та недосконалими нормативно-правовими й організаційними механізмами її реалізації; суспільним усвідомленням неефективності мережі закладів вищої освіти і важливості її оптимізації та недостатнім рівнем усвідомлення освітніми менеджерами вищого рівня важливості забезпечення
демократичності і прозорості цього процесу).
Мета: проаналізувати передумови, особливості і перспективи здійснення оптимізації мережі закладів вищої освіти у контексті реалізації права університетів на автономію для прискорення відновлення України.
Методи: теоретичний аналіз офіційних, статистичних, наукових і публіцистичних джерел – для вивчення особливостей функціонування мережі закладів вищої освіти в Україні та розвитку їх автономії; порівняння й узагальнення – для виявлення чинників, що стримують розвиток автономії українських закладів вищої освіти, та умов, які йому сприяють.
Результати: досліджено динаміку розростання мережі закладів вищої освіти та їх контингенту; проаналізовано особливості набуття закладами вищої освіти статусу «національного»; виявлено чинники гальмування в Україні розвитку університетської автономії; узагальнено висновки українських учених щодо створення умов для забезпечення ефективності процесу оптимізації закладів вищої освіти.
Висновки: розвиток автономії закладів вищої освіти в Україні гальмується через недосконалу нормативно-правову базу, недержавницькі дії освітніх менеджерів інституційного і загальнодержавного рівнів, розбалансовану вітчизняну систему освіти; неконтрольоване розростання мережі закладів вищої освіти порушило баланс національної системи освіти (занепад професійної освіти, погіршення якості вищої освіти); автономія закладів вищої освіти в умовах розбалансованої національної системи освіти, ослаблених зв’язків з регіональними ринками праці, нерозвиненого державно-приватного партнерства не спроможна стати засобом відновлювального прориву української освітньої системи для забезпечення повоєнного відновлення України; потреба в оптимізації мережі закладів вищої освіти є очевидною і нагальною, але відбувається недемократично і непрозоро, що провокує нездорові настрої у середовищі науково-педагогічної спільноти і підриває авторитет вищої освіти в українському суспільстві; процес оптимізації мережі закладів вищої освіти потребує унормування (розроблення відповідного положення, методичних рекомендацій, чіткого алгоритму) з урахуванням напрацювань українських учених і європейського досвіду.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742590/1/Yershov%20Mykola-Oleg.pdf
- Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2024) University autonomy in the context of optimising the network of higher education institutions Professional Pedagogics, 1 (28). pp. 55-68. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2024.28.55-68