The development of higher it education in Ukraine: condition and prospects
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742587/
|
|
Title |
The development of higher it education in Ukraine: condition and prospects
Розвиток вищої ІТ-освіти в Україні: стан та перспективи |
|
Creator |
Yershov, Mykola-Oleg
Romanov, Leonid Yershova, L.M. Kulalaieva, Natalia Romanova, Hanna |
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The article analyzes the trends of digitization of higher education in Ukraine, characterizes the current state of IT training of specialists in higher education institutions, identifies specific features of IT education, singles out directions for the development of higher IT education, formulates recommendations regarding the need to establish closer cooperation between higher education institutions and IT companies, the unification of requirements for educational courses in IT specialties taking into account the needs of the development of the global and domestic IT industry, the formation of a general strategy for the development of educational programs and standards in the field of IT based on considering the requirements of professional communities for the level of professional competences and qualifications of IT specialists, constructing an integrated three-level system of IT education, creating clusters from leading universities, IT companies and IT associations, deepening international relations of domestic and foreign educational institutions and leading IT corporations. The methodology and the results of the work of focus groups ("Teachers of formal education institutions", "Educational managers", "Trainers of informal education institutions", "IT-business representatives") regarding prognostic justification of the prospects for the development of domestic higher IT education are presented.
У статті проаналізовано тенденції цифровізації вищої освіти в Україні, охарактеризовано сучасний стан ІТ-підготовки фахівців у закладах вищої освіти, визначено специфічні особливості ІТ-освіти, виокремлено напрями розвитку вищої ІТ-освіти, сформульовано рекомендації щодо необхідності налагодження більш тісної співпраці між закладами вищої освіти та ІТ-компаніями, уніфікації вимог до освітніх курсів з ІТ-спеціальностей з урахуванням потреб розвитку світової та вітчизняної ІТ-індустрії, формування загальної стратегії розвитку освітніх програм і стандартів у сфері ІТ на основі врахування вимог професійних спільнот до рівня професійних компетенцій і кваліфікації ІТ-фахівців, побудови інтегрованої трирівневої системи ІТ-освіти, створення кластерів з провідних університетів, ІТ-компаній та ІТ-асоціацій, поглиблення міжнародних зв'язків вітчизняних і зарубіжних навчальних закладів та провідних ІТ-корпорацій. Представлено методологію та результати роботи фокус-груп («Викладачі закладів формальної освіти», «Освітні менеджери», «Тренери закладів неформальної освіти», «Представники ІТ-бізнесу») щодо прогностичного обґрунтування перспектив розвитку вітчизняної вищої ІТ-освіти. |
|
Publisher |
Restorative Justice for All (RJ4All)
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742587/1/8_Issue_YVJ_March_Yershov_2023_Vol_2-5.pdf
- Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>), Romanov, Leonid (orcid.org/0000-0002-1297-3331 <http://orcid.org/0000-0002-1297-3331>), Yershova, L.M. (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>), Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Romanova, Hanna (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) (2023) The development of higher it education in Ukraine: condition and prospects Inequality, Informational Warfare, Fakes and Self-Regulation in Education and Upbringing of Youth, Youth Voice Journal, 2. pp. 98-109. ISSN 2056-2969 |
|