Термінологічний аналіз основних дефініцій педагогічного феномена «ІТ-освіта»
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742586/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/765 10.32835/2707-3092.2022.24.172-185 |
|
Title |
Термінологічний аналіз основних дефініцій педагогічного феномена «ІТ-освіта»
Terminological analysis of the main definitions of the pedagogical phenomenon "IT education" |
|
Creator |
Єршов, Микола-Олег Володимирович
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Актуальність дослідження зумовлена стрімкими темпами розвитку цифрових технологій і цифрового суспільства та швидким розвитком цифрової педагогіки, що потребує уточнення й конкретизації багатьох понять, які активно і не завжди доречно експлуатуються засобами масової інформації, науково-популярними й науковими джерелами. Мета: здійснити термінологічний аналіз основних дефініцій педагогічного феномена «ІТ-освіта». Методи: загально-теоретичні методи аналізу, синтезу та узагальнення – для вивчення документальних, оповідальних, публіцистичних і науково-популярних джерел, виявлення основних базових понять дослідження, уточнення їх семантики та особливостей введення в науковий обіг. Результати: здійснено аналіз офіційних джерел (закони, постанови, розпорядження, накази, концепції, інформаційно-аналітичні і статистичні звіти), наукових (монографії, наукові статті, матеріали конференцій, вебінарів, семінарів), довідкових (словники, довідники, енциклопедії), навчальних (підручники, навчальні посібники), виробничо-практичних (методичні і практичні посібники, освітні програми, робочі навчальні програми, навчальні плани, звіти щодо самооцінювання освітніх програм тощо), публіцистичних і науково-популярних (публікації в ЗМІ, матеріали сайтів, вебресурсів). Висновки: досліджено гіперо-гіпонімічні, родо-видові відношення в лексико-семантичній системі сучасної педагогічної науки, пов’язані з використанням педагогічного феномена «ІТ-освіта»; з’ясовано, що це поняття є складовою педагогічної категорії «освіта» – складного, багатоаспектного, полісемантичного явища, розмаїто представленого в офіційній, довідковій, науковій, навчальній літературі; визначено сутність поняття «ІТ-освіта», обґрунтовано лексико-семантичну групу базових і суміжних понять («цифрова освіта», «медіаосвіта», «цифрова культура», «цифрова компетентність», «ІТ-компетентність», «цифрова грамотність», «цифровізація», «діджиталізація», «цифрові навички», «digital-skills» тощо). The relevance of the research is determined by the rapid pace of development of digital technologies and digital society, as well as the rapid development of digital pedagogy, which requires clarification and specification of many concepts that are actively and not always appropriately exploited by mass media, popular science and scientific sources. Purpose: to carry out a terminological analysis of the main definitions of the pedagogical phenomenon "IT education". Methods: general-theoretical methods of analysis, synthesis and generalization – for the study of documentary, narrative, journalistic and popular science sources, identification of the main basic concepts of research, clarification of their semantics and features of introduction into scientific circulation. Results: an analysis of official (laws, resolutions, decrees, orders, concepts, information-analytical and statistical reports), scientific (monographs, scientific articles, materials of conferences, webinars, seminars), reference (dictionaries, handbooks, encyclopedias), educational (textbooks, training manuals), production-practical (methodical and practical manuals, educational programs, working training programs, curricula, reports on self-evaluation of educational programs, etc.), journalistic and popular science (publications in mass media, materials of sites, web resources) sources has been carried out. Conclusions: hypero-hyponymic, generic-species relations in the lexical-semantic system of modern pedagogical science related to the use of the pedagogical phenomenon "IT education" are investigated; it has been found that this concept is a component of the pedagogical category "education" – a complex, multifaceted, polysemantic phenomenon, variously presented in official, reference, scientific, educational literature; the essence of the concept of "IT education" is determined; the lexical-semantic group of basic and related concepts ("digital education", "media education", "digital culture", "digital competence", "IT competence", "digital literacy", "digitalization", "digital skills", "digital-skills", etc.) is substantiated. |
|
Publisher |
Інститут професійної освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742586/1/%D0%84%D1%80%D1%88%D0%BE%D0%B2_%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7.pdf
- Єршов, Микола-Олег Володимирович (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2022) Terminological analysis of the main definitions of the pedagogical phenomenon "IT education" Professional Pedagogics, 1 (24). pp. 172-185. ISSN 2707-3092 10.32835/2707-3092.2022.24.172-185 |
|