Technologizing youth training for entrepreneurship to fulfil sustainable development goals
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742585/
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2022/12/shsconf_ichtml2022_01004/shsconf_ichtml2022_01004.html 10.1051/shsconf/202214201004 |
|
Title |
Technologizing youth training for entrepreneurship to fulfil sustainable development goals
Технологізація навчання молоді підприємництву для досягнення цілей сталого розвитку |
|
Creator |
Yershova, L.M.
Alekseeva, Svitlana Kulalaieva, Natalia Odnoroh, Halyna Yershov, Mykola-Oleg |
|
Subject |
303 Methods of the social sciences
33 Economics. Economic science 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The relevance of the article can be justified by the requirements for youth entrepreneurship training defined by sustainable development goals. In particular, these requirements are expected to promote the continuous, comprehensive and sustainable economic growth of the country, as well as full and decent employment for all. The object of the research is the technologization of youth training for entrepreneurship. The aim of the research lies in justifying and experimentally verifying the author’s method of introducing pedagogical technologies in youth training for entrepreneurship in vocational education institutions. Results: the author’s method of introducing pedagogical technologies is defined as a system of dependent variables, pedagogical factors and algorithms of their application. The article also presents a modelled algorithm of the simultaneous introduction of the author’s technologies (motivating future specialists towards business activity, improving their financial literacy and capacity for project activity and effective self-management) in educational institutions. The effectiveness of this method has been verified during a pedagogical experiment. This experiment aimed to prove the positive dynamics in the levels of future specialists’ entrepreneurship competence. Conclusions: In the short run, the author’s method of introducing pedagogical technologies in youth training for entrepreneurship allows one to optimize teachers’ activities (by simplifying the choice of pedagogical influence factors and isolating dependent variables), strengthen the systematicity, controllability, reproducibility and effectiveness of the author’s technologies. In the medium run, it will promote the technologicalization of vocational education and help achieve sustainable development goals. Experimental verification of the author’s method has shown a significant increase in students’ levels of entrepreneurship competence. Furthermore, it has proved the synergistic effect of the systematic use of innovative forms and methods of pedagogical influence on personality. Актуальність статті зумовлена вимогами до навчання молоді підприємництву, визначеними цілями сталого розвитку. Зокрема, очікується, що ці вимоги сприятимуть безперервному, всебічному та сталому економічному зростанню країни, а також повній та гідній зайнятості для всіх. Об'єктом дослідження є технологізація підготовки молоді до підприємницької діяльності. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні та експериментальній перевірці авторської методики впровадження педагогічних технологій підготовки молоді до підприємницької діяльності в закладах професійно-технічної освіти. Результати: визначено авторську методику впровадження педагогічних технологій як систему залежних змінних, педагогічних факторів та алгоритмів їх застосування. У статті також представлено змодельований алгоритм одночасного впровадження авторських технологій (мотивації майбутніх фахівців до підприємницької діяльності, підвищення їхньої фінансової грамотності та здатності до проектної діяльності й ефективного самоменеджменту) у навчальних закладах. Ефективність цього методу було перевірено під час педагогічного експерименту. Експеримент мав на меті довести позитивну динаміку в рівнях сформованості підприємницької компетентності майбутніх фахівців. Висновки: У короткостроковій перспективі авторська методика впровадження педагогічних технологій підготовки молоді до підприємництва дозволяє оптимізувати діяльність викладачів (за рахунок спрощення вибору факторів педагогічного впливу та виокремлення залежних змінних), посилити системність, керованість, відтворюваність та результативність авторських технологій. У середньостроковій перспективі це сприятиме технологізації професійної освіти та досягненню цілей сталого розвитку. Експериментальна перевірка авторської методики показала значне підвищення рівня підприємницької компетентності учнів. Крім того, доведено синергетичний ефект від системного використання інноваційних форм і методів педагогічного впливу на особистість. |
|
Publisher |
EDP Sciences
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742585/1/WoS_Technologizing.pdf
- Yershova, L.M. (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>), Alekseeva, Svitlana (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>), Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>), Odnoroh, Halyna (orcid.org/0000-0003-4498-0816 <http://orcid.org/0000-0003-4498-0816>) and Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2022) Technologizing youth training for entrepreneurship to fulfil sustainable development goals 3rd International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2022). Kryvyi Rih, Ukraine, May 16-17, 2022 (142). ISSN 2261-2424 10.1051/shsconf/202214201004 |
|