Record Details

Digitalisation of professional (vocational) and pre-high tertiary education of Ukraine: problems and prospects

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742581/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/317
10.32835/2223-5752.2019.18.67-74
 
Title Digitalisation of professional (vocational) and pre-high tertiary education of Ukraine: problems and prospects
Цифровізація професійної та фахової передвищої освіти України: проблеми і перспективи
 
Creator Yershov, Mykola-Oleg
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The national professional (vocational) and pre-high tertiary education are represented based on the analisys national legislation, the materials of Ukrainian and foreign mass-media, scientific articles on reforming education system issues, statistic data of Ministry of Education and Science of Ukraine, State Statistics Service of Ukraine, State Employment Service, the Internet-sources (HeadHanter, UNESCO Database, Approved Event (UFI), Eurostat Educational Statistics), VET schools and colleges web-sites, analytical materials the Institute of vocational education of the National academy of educational sciences of Ukraine (NAES), Institute of information technologies and learning tools of the NAES of Ukraine.
Common problems of professional (vocational) and pre-high tertiary education digitalisationare the following: education development lagging (content, training forms and methods, technical equipment) in comparison with digital technologies development pace: outdated occupations; education program content and labour market requirements disbalance; conservative training methods and forms for future specialists training and the teaching staff upskilling, VET schools outdated material and technical basis; low digital competence level of most VET schools managers and teaching employees; poor communication of business, IT companies and education establishments. The professional (vocational) and pre-high tertiary education digitalisation prospects are identified in the context of digital society building and digital economy development: public-private partnership strengthening; dual form of education introduction; distance and mixed learning (blended learning) organization; inclusive education introduction; competence-based approach in the educational process; scientific and educational on-line platforms creation; individual education pathways building at educational institutions for employment in "digital workplaces"; the introduction of new forms and methods for educators digital competence improving the (digital workshops, barcamps, virtual laboratories).
Проблеми і перспективи цифровізації вітчизняної професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти висвітлено на основі узагальнення аналізу вітчизняних законодавчих документів, матеріалів українських і зарубіжних ЗМІ, наукових публікацій з питань реформування системи освіти України, статистичних матеріалів МОН України, Держстату України, Державної служби зайнятості, інтернет-ресурсів (HeadHanter, UNESCO Database, Approved Event (UFI), Eurostat Educational Statistics), сайтів закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі: ЗП(ПТ)О) та фахової передвищої, аналітичних матеріалів та звітів Інституту професійно-технічної освіти НАПН України, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України.
Виявлено й охарактеризовано загальні проблеми цифровізації вітчизняної професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, а саме: відставання темпів розвитку освіти (зміст, форми й методи навчання, технічне оснащення) від темпів розвитку цифрових технологій; застарілість спеціальностей, за якими заклади ЗП(ПТ)О готують фахівців; неузгодженість змісту навчальних програм із потребами ринку праці; консервативні методи і форми навчання майбутніх фахівців та підвищення кваліфікації педагогів; відстала матеріально-технічна база закладів освіти; недостатній рівень цифрової компетентності багатьох керівників закладів освіти та педагогічних працівників; низький рівень комунікації між бізнесом, ІТ-компаніями та закладами освіти. Визначено перспективи цифровізації професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти в контексті розбудови цифрового суспільства та розвитку цифрової економіки: зміцнення публічно-приватного партнерства; впровадження дуальної форми навчання; запровадження інклюзивного навчання; використання в освітньому процесі компетентнісного підходу; організація дистанційного та змішаного навчання (blended learning); створення науково-освітніх on-line платформ; вибудовування у закладах освіти індивідуальних освітніх траєкторій для працевлаштування на «цифрових робочих місцях»; запровадження нових форм і методів підвищення цифрової компетентності педагогів (цифрові майстерні, баркемпи, віртуальні лабораторії).
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742581/1/317-%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB.pdf
- Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2019) Digitalisation of professional (vocational) and pre-high tertiary education of Ukraine: problems and prospects Scientific Herald of the Institute of Vocational Education and Training of the National Academy of Pedagogical Sciencesof Ukraine. Vocational pedagogy, 1 (18). pp. 67-74. ISSN 2223-5752
10.32835/2223-5752.2019.18.67-74