Record Details

Роль української ІТ-освіти на світовому ринку інформаційних товарів і послуг

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742580/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/195
10.32835/2223-5752.2018.16.74-81.
 
Title Роль української ІТ-освіти на світовому ринку інформаційних товарів і послуг
The role of Ukrainian IT education in the world market of information products and services
 
Creator Єршов, Микола-Олег Володимирович
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Представлено результати аналізу загальних тенденцій розвитку вітчизняної ІТ-індустрії та особливостей підготовки ІТ-спеціалістів у закладах вищої освіти. Дослідження здійснювалося на основі вивчення нормативно-правових актів, статистичних джерел, економічної та науково-педагогічної літератури з питань регламентації функціонування інформаційного суспільства. ІТ-освіта охарактеризована як міждисциплінарний феномен, багатоаспектність якого пояснюється його приналежністю до предметів багатьох наук – педагогіки, психології, економіки, соціології, філософії та ін. Виокремлено дві важливі педагогічні проблеми – розвиток у майбутніх фахівців усіх галузей української економіки цифрових компетентностей, спроможних забезпечити їх професійну гнучкість і мобільність у стрімко змінному інформаційному суспільстві, та кадрове забезпечення вітчизняної ІТ-індустрії.
Доведено, що ІТ-освіта в Україні представлена через формальний, неформальний та інформальний напрями. З’ясовано, що формальна ІТ-освіта змогла забезпечити високу якість підготовки ІТ-спеціалістів, затребуваних як внутрішнім, так і світовим ринками праці, але стала втрачати роль провідного надавача освітніх послуг для ІТ-сфери, поступаючись неформальній та інформальній освіті. Показано, що найбільш нагальними на сьогодні є проблеми: переміщення найбільш кваліфікованих кадрів у зарубіжні ІТ-компанії з кращими умовами праці та вищою заробітною платою та перетоку до вітчизняної ІТ-сфери фахівців без базової технічної освіти з інших непрофільних галузей, що знижає кваліфікацію вітчизняних ІТ-спеціалістів; відсутності тісних дієвих зв’язків між системою освіти та ІТ-сферою, що ускладнює професійну підготовку критичної маси ІТ-спеціалістів, здатних не лише виконувати аутсорсингові функції, але й виготовляти самостійний програмний продукт; диспропорційності між ключовими та професійними навичками випускників, що ускладнює побудову ними успішної професійної кар’єри; маргіналізації у закладах негуманітарної вищої освіти дисциплін соціогуманітарного циклу, що не сприяє формуванню у них міцної світоглядної системи цінностей, необхідної для захисту своєї его-ідентичності в умовах гібридної інформаційної війни.
The article presents the results of analysing the general trends of domestic IT industry development and peculiarities of IT specialists training in higher education institutions. The research was carried out by studying the legal acts, statistical sources, economic, scientific and pedagogical literature on the information society functioning regulation. IT education is characterized as an interdisciplinary phenomenon; its multiple aspects are due to its belonging to different sciences’ subjects – pedagogy, psychology, economics, sociology, philosophy, etc. Two important pedagogical problems are identified: developing the digital competences of future specialists’ of all spheres of Ukrainian economy, (to provide specialists’ professional flexibility and mobility in a rapidly changing information society) and staffing the domestic IT industry.
It is proved that formal, non-formal and informal directions present IT education in Ukraine. It was found that the formal IT education was able to provide high-quality training of IT specialists for domestic and international labour markets, but began to lose the role of a leading provider of educational services for the IT sector giving way to non-formal and informal education. It is shown that the most urgent problems today are: the most skilled workers’ moving to foreign IT companies with better working conditions and higher salaries, switching to domestic IT sphere of specialists without basic technical education from other non-core spheres, which lowers the qualification of domestic IT specialists; the absence of close effective links between the education system and IT sphere, which complicates the professional training of a critical mass of IT specialists who can not only perform outsourcing functions, but also produce an independent software product; the disproportion between the graduates’ key and professional skills, which complicates their building the successful professional career; marginalization of socio-humanitarian cycle disciplines in the non-humanitarian higher education institutions, which does not contribute to formation of a strong system of values, necessary for the protection of their ego-identity under the hybrid information war.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742580/1/Yershov_%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%86%D0%9F%D0%A2%D0%9E.pdf
- Єршов, Микола-Олег Володимирович (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2019) The role of Ukrainian IT education in the world market of information products and services Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 74-81. ISSN 2223-5752
10.32835/2223-5752.2018.16.74-81.