Record Details

Digitalization of general secondary education: issues and prospects

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742579/
http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/223735
10.35433/pedagogy.4(103).2020.19-27
 
Title Digitalization of general secondary education: issues and prospects
Цифровізація загальної середньої освіти: проблеми і перспективи
 
Creator Yershov, Mykola-Oleg
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article presents the results from the analysis of analytical and statistical materials of the Ukrainian mass media and relevant scientific publications on reforms in the education system, as well as the statistical material of the Ministry of Education and Science of Ukraine, the State Statistics Service of Ukraine, the State Employment Service of Ukraine and Internet resources (HeadHunter, UNESCO Database, Eurostat Educational Statistics). It shows the conditions of digitalization of the Ukrainian general secondary education as the primary link of the national IT education. It describes the issues of developing digital competency in pupils. They involve the conservatism of the Ukrainian school education, the predominance of memorization over empirical practical activity, the uneven digitization and the low results of implementing inclusive education. The article shows that the uneven digitalization of education has been caused by unequal access of urban and rural children to high-speed Internet and digital resources. The conservatism of the Ukrainian school education in determining the priorities lies in the prevalence of hard skills over soft and digital skills. The process of developing pupils’ digital competency does not take into account the peculiarities of their mental and physiological development. Besides, preference is given to the memorization of information, rather than to empirical practical activities. One can observe the slow introduction of “the new literacy studies” requirements into the educational process of modern schools. Consequently, it expands the horizons for the classical school triad of basic primary school skills (reading, writing, numeracy) and motivates pupils towards self-development and self-improvement. Teachers find it difficult to combine the latest teaching aids with traditional ones rationally. Modern schools are not always ready to use a wide range of information and communication technologies’ opportunities for the full implementation of inclusive education. The use of distance learning technologies in general secondary schools is somewhat sporadic. The level of many teachers’ digital literacy and culture is rather insufficient. The moral challenges of the global digital society call into question the system of traditional human values, moral and ethical norms. The reforms in the national schooling have been attempting to eliminate the above-mentioned issues.
На основі узагальнення аналізу аналітичних і статистичних матеріалів українських ЗМІ та наукових публікацій щодо реформування системи освіти, статистичних матеріалів МОН України, Держстату України, Державної служби зайнятості, інтернет-ресурсів (HeadHanter, UNESCO Database, Eurostat Educational Statistics) досліджено стан цифровізації вітчизняної загальної середньої освіти як початкової ланки вітчизняної ІТ-освіти. Охарактеризовано проблеми формування цифрової компетентності учнів: консервативність вітчизняної шкільної освіти, переважання заучування над емпіричною практичною діяльністю, нерівномірність цифровізації, низькі результати впровадження інклюзивної освіти. Показано, що нерівномірність діджиталізації освіти зумовлена нерівністю доступу міських і сільських дітей до швидкого інтернету та роботи з цифровими ресурсами. Консервативність вітчизняної шкільної освіти у визначенні цільових пріоритетів відображається у домінування твердих навичок (hard-skills) над соціально-емоційними (soft-skills) та інформаційними (digital-skills). У процесі формування цифрової компетентності учнів не враховуються особливості їх психічного і фізіологічного розвитку, перевага надається заучуванню інформації, а не на емпіричній практичній діяльності. Повільно упроваджуються в освітній процес сучасної школи вимоги «нової письменності», що розширює обрії класичної шкільної тріади базових умінь початкової школи (читання, письмо, лічба), спрямовуючи учня до саморозвитку і самовдосконалення. Вчителям важко раціонально поєднувати новітні засоби навчання з традиційними. Сучасна школи не завжди готова до використання широких можливостей ІКТ для повноцінної реалізації інклюзивної освіти. Використання у закладах загальної середньої освіти технологій дистанційного навчання відбувається епізодично. Недостатнім є рівень цифрової грамотності і культури багатьох вчителів. Моральні виклики глобального цифрового суспільства ставлять під сумнів систему традиційних людських цінностей та морально-етичних норм. Реформою вітчизняного шкільництва здійснено спробу ліквідувати охарактеризовані вище проблеми.
 
Publisher Житомирський державний університет імені Івана Франка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742579/1/Yershov_%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%96%D0%94%D0%A3-4-12.pdf
- Yershov, Mykola-Oleg (orcid.org/0000-0002-6839-622X <http://orcid.org/0000-0002-6839-622X>) (2020) Digitalization of general secondary education: issues and prospects Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 4 (103). pp. 67-74. ISSN 2663-6387
10.35433/pedagogy.4(103).2020.19-27