Інноватизація екологічної освіти у цифровому вимірі (аналітичний огляд)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742518/
https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/AHS_of_EduSci-RB-19-2024.pdf |
|
Title |
Інноватизація екологічної освіти у цифровому вимірі (аналітичний огляд)
Innovating Environmental Education in the Digital Dimension (analytical review) |
|
Creator |
Годецька, Тетяна Іванівна
|
|
Subject |
02 Бібліотечна справа
1 Philosophy. Psychology 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Висвітлено науковий доробок провідних українських і зарубіжних науковців щодо екологічної освіти, екологічної культури, екологічного виховання і як результат – екологічної свідомості. Акцентовано увагу на працях, у яких дослідники стверджують, що екопроблеми навколишнього середовища вважаються справою глобального занепокоєння і потребують створення освітнього екопростору особистісно-розвивального типу, де люди розумітимуть, що природа не є об’єктом для експлуатації, і від того, як ставитисядо неї, залежить існування всього людства. Наголошено, що освітній екопростір є чинником формування екокомпетентної особистості, здатної непрагматично взаємодіяти з природою, екологічно доцільно поводитись у довкіллі, будувати взаємини з навколишнім світом згідно з принципами сталого розвитку суспільства. Подано авторську думку на історичні витоки концепції освіти для сталого розвитку. Зазначено, що такий розвиток потребує великих і радикальних змін, зокрема в поведінці й звичках людини. Звернуто увагу, що міжнародний профіль екоосвіти для сталого розвитку формується такими державами, як Японія, Швеція, Німеччина, Нідерланди, Канада та ін. Розглянуто праці, у яких конкретизовано зміст і структуру екокомпетентності вчителя природничих дисциплін на засадах сталого розвитку суспільства, обґрунтовано необхідність віднесення її до державних стандартів вищої освіти, що нині вже є реальністю. Зроблено прогностичний висновок, що формування екосвідомості, знання і мислення як рефлексивних передумов екологічної раціональності, визначення їх особливостей, є важливим завданням, що постає перед новочасною наукою і має бути усвідомлене. Наголошено, що результати досліджень у межах однієї галузі знань стають підставою для оперативного внесення змін в екомоделі досліджень інших наук і навпаки. Зауважено, що сучасна екологічна освіта у світі будується навколо чотирьох аспектів навчання: вчитися, щоб знати; діяти; існувати; жити спільно. Зауважено на естетичних потребах людини, які задовольняються насамперед у процесі сприйняття краси природи, її осмислення, роздумів на вічні теми. Водночас естетичні потреби особистості, відчуття гармонії йдисгармонії є необхідним компонентом розвитку екологічної свідомості, екологічної культури сучасної людини. Акцентовано на тому, що екосвідомість людини – це безпека країни, запорука подальшого існування життя на планеті.Аналітичний огляд підготовлено на виконання аналітико-синтетичного етапу наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» (2023–2025 рр.).
The scientific achievements of leading Ukrainian and foreign scholars on environmental education, environmental culture, environmental education and, as a result, environmental awareness are highlighted. Attention is focused on the works in which researchers argue that environmental issues are considered a matter of global concern and require the creation of a personal developmental educational eco-space where people understand that nature is not an object for exploitation, and the existence of all mankind depends on how to treat it. It is emphasised that the educational eco-space is a factor in the formation of an eco-competent personality capable of non-pragmatic interaction with nature, environmentally appropriate behaviour in the environment, and building relationships with the world around us in accordance with the principles of sustainable development of society. The author's opinion on the historical origins of the concept of education for sustainable development is presented. It is noted that such development requires major and radical changes, in particular in human behaviour and habits. It is noted that the international profile of environmental education for sustainable development is formed by such countries as Japan, Sweden, Germany, the Netherlands, Canada, etc. The author considers the works that specify the content and structure of the eco-competence of a science teacher on the basis of sustainable development of society, and substantiates the need to include it in the state standards of higher education, which is already a reality. The author makes a prognostic conclusion that the formation of ecoconsciousness, knowledge and thinking as reflexive prerequisites for environmental rationality, as well as the definition of their features, is an important task facing modern science and should be realised. It is emphasised that the results of research within one field of knowledge become the basis for prompt changes in the eco-models of research in other sciences and vice versa. It is noted that modern environmental education in the world is built around four aspects of learning: to learn to know; to act; to exist; to live together. The author focuses on the aesthetic needs of a person, which are satisfied primarily in the process of perceiving the beauty of nature, comprehending it, and reflecting on eternal themes. At the same time, the aesthetic needs of the individual, the sense of harmony and disharmony are a necessary component of the development of environmental awareness, the environmental culture of the modern person. It is emphasised that human eco-consciousness isthe security of the country, the key to the continued existence of life on the planet. The analytical review was prepared to fulfil the analytical and synthetic stage of the research «Information and Analytical Support for the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign Experience» (2023-2025). |
|
Publisher |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742518/1/AHS_of_EduSci-RB-19-2024%20%281%29-25-53.pdf
- Годецька, Тетяна Іванівна (orcid.org/0000-0003-0550-1894 <http://orcid.org/0000-0003-0550-1894>) (2024) Innovating Environmental Education in the Digital Dimension (analytical review) Аналітичний вісник у сфері освіти й науки: довідковий бюлетень, 2024 (19). pp. 24-52. ISSN 978-966-949-087-2 |
|