Problems and prospects for the development of dual education for the post-war recovery of Ukraine
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742566/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/914 10.32835/2707-3092.2024.28.89-102 |
|
Title |
Problems and prospects for the development of dual education for the post-war recovery of Ukraine
Проблеми і перспективи розвитку дуальної освіти для повоєнного відновлення України |
|
Creator |
Savchuk, Ruslan М.
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The relevance of the article is determined by the need to identify the most effective mechanisms for using the experience of introducing the dual form of education to improve the professional training of future specialists and accelerate the post-war recovery of Ukraine. The aim is to summarize the experience of the dual form of education in Ukraine, to identify the reasons for its inhibition and promising directions of its development for the post-war recovery of Ukraine. Methods: study of scientific sources, legislative, regulatory and legal documents, empirical data to determine the state of functioning of the dual form of education in Ukraine; theoretical analysis and synthesis, generalization of scientific views on the problem under study in order to identify the causes of inhibition and promising directions for the development of dual education for the post-war recovery of Ukraine. Results: the experience of pilot projects for the introduction of dual education in educational institutions of different levels is analyzed; scientific publications of domestic researchers are summarized; the reasons for inhibition and promising directions for the development of dual education are identified; the importance of dual education and its compliance with the main goals of the Strategy for Sustainable Development of Society and Post-War Reconstruction of Ukraine are substantiated; dual education is characterized as an element of a new worldview paradigm that is being formed under martial law. Conclusions: the main reasons that hindered its development and reduced the effectiveness of dual education (quarantine restrictions related to the COVID-19 pandemic; military operations; increased migration flows caused by the war; reduction in the number of students, workload for teachers and, accordingly, reduction in staff at the departments; destruction, relocation, closure of many enterprises participating in the training of specialists in the dual form of education; low level of awareness of the benefits of dual education among students, teachers and employers; promising areas of its development are outlined (strengthening career guidance and information campaigns on dual education opportunities; reducing the level of bureaucratization of the educational process in educational institutions; providing state support for those educational institutions that will implement full-fledged dual education to retain teaching staff and encourage them to update and modernize educational programs to meet the needs of dual education; improving the training of heads of educational institutions for the development of public-private partnerships, and future teachers - for pedagogical activities in the context of dual education); the dual form of education is presented as an element of a new worldview paradigm, which in times of military aggression continues to transform in three main vectors (the development vector, which focuses domestic scientists and teachers on studying the European experience of implementing dual education; the security vector, which directs the national education and science system to implement this experience to protect Ukraine's national interests; the responsibility vector, which demonstrates the commitment of the post-war educational paradigm to strengthening employers' responsibility for the quality of training and strengthening their influence on the content of educational programs). Актуальність статті визначається необхідністю виявлення найбільш ефективних механізмів використання досвіду упровадження дуальної форми здобуття освіти для вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців і прискорення повоєнного відновлення України. Мета: узагальнити досвід реалізації в Україні дуальної форми здобуття освіти, виявити причини гальмування та перспективні напрями її розвитку для повоєнного відновлення України. Методи: вивчення наукових джерел, законодавчих, нормативно-правових документів, емпіричних даних – для з’ясування стану функціонування в Україні дуальної форми здобуття освіти; теоретичний аналіз і синтез, узагальнення наукових поглядів на досліджувану проблему з метою виявлення причин гальмування та перспективних напрямів розвитку дуальної освіти для повоєнного відновлення України. Результати: проаналізовано досвід пілотних проєктів запровадження дуальної освіти в закладах освіти різних рівнів; узагальнено наукові публікації вітчизняних дослідників; виявлено причини гальмування та перспективні напрями розвитку дуальної освіти; обґрунтовано важливість дуальної освіти та її відповідність основним цілям Стратегії сталого розвитку суспільства та повоєнного відновлення України; охарактеризовано дуальну освіту як елемент нової світоглядної парадигми, що формується в умовах воєнного стану. Висновки: виявлено основні причини, що гальмували її розвиток і знижували ефективність дуальної освіти (карантинні обмеження; воєнні дії; зумовлені війною міграційні потоки; зниження контингенту студентів; скорочення педагогів; руйнація, закриття чи релокація багатьох підприємств – стейкхолдерів дуальної форми здобуття освіти; низький рівень обізнаності студентів, педагогів і роботодавців щодо переваг дуальної форми здобуття освіти); окреслено перспективні напрями її розвитку (удосконалення профорієнтації, посилення інформаційної кампанії щодо навчання за дуальною формою здобуття освіти; спрощення процедури впровадження елементів дуальної освіти; посилення державної підтримки закладів освіти для впровадження повноцінної дуальної освіти; підготовка й заохочення педагогічних кадрів до оновлення й модернізації освітніх програм з урахуванням потреб дуальної освіти; удосконалення підготовки майбутніх педагогів до педагогічної діяльності в умовах дуальної освіти, розвиток готовності керівників закладів освіти до розвитку державно-приватного партнерства, а); дуальну форму освіти представлено як елемент нової світоглядної парадигми, що в час воєнної агресії продовжує трансформуватися у трьох основних векторах (вектор розвитку, що орієнтує вітчизняних науковців і педагогів на вивчення європейського досвіду впровадження дуальної освіти; вектор безпеки, що спрямовує вітчизняну систему освіти і науки на імплементацію цього досвіду для захисту національних інтересів України; вектор відповідальності, що засвідчує прихильність повоєнної освітньої парадигми до посилення відповідальності роботодавців за якість підготовки фахівців, зміцнення їх упливу на зміст освітніх програм). |
|
Publisher |
Інститут професійної освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742566/1/Ruslan%2BSavchuk--ENG%E2%80%93.pdf
- Savchuk, Ruslan М. (orcid.org/0009-0009-8363-1222 <http://orcid.org/0009-0009-8363-1222>) (2024) Problems and prospects for the development of dual education for the post-war recovery of Ukraine Professional Pedagogics, 1 (28). pp. 89-102. ISSN 2707-3092 10.32835/2707-3092.2024.28.89-102 |
|