ChatGPT in Foreign Language Teaching and Assessment: Exploring EFL Instructors’ Experience
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742561/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5716 10.33407/itlt.v102i4.5716 |
|
Title |
ChatGPT in Foreign Language Teaching and Assessment: Exploring EFL Instructors’ Experience
ChatGPT у викладанні та оцінюванні іноземних мов: вивчення досвіду викладачів EFL |
|
Creator |
Zaiarna, Inna
Zhyhadlo, Olena Dunaievska, Olga |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study 81 Linguistics and languages |
|
Description |
The paper presents the results of the first stage of the research into the specifics of ChatGPT application in assessment development for English as a Foreign Language (EFL) courses. The article aims to investigate the perceptions of English language teachers regarding the utilization of ChatGPT in their teaching and assessment practices obtained through a survey in order to establish the degree of their familiarity with the possibilities of ChatGPT for teaching a foreign language and the mechanics of AI-generated test tasks design. The participants are mostly experienced English language instructors, affiliated with higher education institutions in Ukraine, the EU and the USA. Findings reveal varying levels of respondents’ confidence in ChatGPT's functionalities. A considerable proportion of educators appeared to be either unfamiliar with ChatGPT or possess limited knowledge of its capabilities. Hesitancy in implementing ChatGPT in teaching practice primarily stems from a lack of guidance as to its effective utilization closely followed by academic integrity concerns. However, educators who have employed ChatGPT recognize its potential as an assistant in lesson planning, content creation, task design, and assessment, especially for vocabulary, grammar, and writing. Despite acknowledging the tool's benefits, respondents express reservations about ChatGPT-generated tasks’ accuracy for assessment purposes. Challenges include the need for meticulous proofreading, issues with biased information, and insufficient task complexity. Nonetheless, overall satisfaction levels among educators implementing ChatGPT range from moderate to high, substantiating its value in foreign language teaching. Thus the survey stage of the research revealed the growing interest in ChatGPT’s potential for foreign language teaching and assessment among Ukrainian and international EFL and ESP instructors and underscored the need for guidelines and recommendations to create effective ChatGPT-generated test tasks. Future research will develop criteria for evaluating ChatGPT-generated tasks, provide prompt design guidelines, and formulate ethical policies for AI in assessment, addressing educators' concerns and promoting AI integration in academia.
У статті представлено результати першого етапу дослідження особливостей застосування ChatGPT у розробці інструментів оцінювання для курсів англійської мови як іноземної. У статті проаналізовано досвід викладачів англійської мови щодо використання ChatGPT у навчальній та оцінювальній практиці. Результати отримані за допомогою опитування, з метою встановлення ступеня обізнаності викладачів з можливостями використання ChatGPT для викладання іноземної мови та механізмами розробки тестових завдань за допомогою ШІ. Більшість учасників - досвідчені викладачі англійської мови з вищих навчальних закладів України, ЄС та США. Опитування продемонструвало різні рівні опанування респондентами функцій ChatGPT. Дослідження виявило, що значна кількість викладачів або не знайомі з ChatGPT, або мають обмежені знання про його можливості. Причини відмови використовувати ChatGPT у викладанні насамперед пов’язані з відсутністю рекомендацій щодо його ефективного використання, а також питаннями академічної доброчесності. Однак викладачі, які користуються ChatGPT, визнають його потенціал як помічника в плануванні уроків, формуванні змісту навчального процесу, розробці завдань та під час оцінювання лексичних і граматичних навичок та писемного мовлення. Незважаючи на переваги цього інструменту, респонденти мають застереження щодо точності завдань, створених ChatGPT для оцінювання. Серед виявлених викликів - необхідність ретельного редагування, недостовірна інформація та недостатня складність завдань. Проте загальний рівень задоволення серед викладачів, які мають досвід впровадження ChatGPT, варіює від помірного до високого, що підтверджує його цінність у процесі викладанні іноземних мов. Тож на етапі опитування було виявлено зростаючий інтерес як серед українських, так і серед іноземних викладачів до потенціалу ChatGPT у викладанні іноземної мови , зокрема під час оцінювання, і підтверджено необхідність рекомендацій для створення ефективних тестових завдань, створених за допомогою ChatGPT. У подальшому дослідженні планується розробити критерії оцінки якості завдань, згенерованих ChatGPT, створити рекомендації щодо формулювання запитів та запропонувати етичні принципи застосування ШІ для оцінювання, які б задовільнили потреби викладачів та сприяли інтеграції ШІ в академічне середовище. |
|
Publisher |
ІЦО НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742561/1/Zajarna_at%20all.pdf
- Zaiarna, Inna (orcid.org/0000-0002-9464-096X <http://orcid.org/0000-0002-9464-096X>), Zhyhadlo, Olena (orcid.org/0000-0002-1605-7242 <http://orcid.org/0000-0002-1605-7242>) and Dunaievska, Olga (orcid.org/0000-0002- 0915-428X <http://orcid.org/0000-0002- 0915-428X>) (2024) ChatGPT in Foreign Language Teaching and Assessment: Exploring EFL Instructors’ Experience Information Technologies and Learning Tools, 4 (102). pp. 176-191. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v102i4.5716 |
|