Record Details

Стандартизація професійної діяльності директора середньої школи як механізм управління якістю освіти: зарубіжні підходи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741720/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/742
 
Title Стандартизація професійної діяльності директора середньої школи як механізм управління якістю освіти: зарубіжні підходи
Standardization of professional activity of a secondary school principal as a mechanism for education quality management: foreign approaches
 
Creator Лукіна, Т.О.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено порівняльному аналізу концептуальних підходів, змісту та структури зарубіжних і вітчизняного стандартів професійної діяльності керівника закладу середньої освіти. Обґрунтовано тезу про те, що професійний стандарт керівника школи виступає своєрідним засобом гарантування проголошеної якості освіти та важливим інструментом механізму управління якістю освіти. З’ясовано, що ключовими моментами, на яких ґрунтується розмаїття означених стандартів та особливості їх використання є: мета і сфера застосування, зміст і статус стандарту. Акцентовано увагу на тому, що професійні стандарти керівника мають різний статус та можуть бути використані з різною метою, зокрема для вирішення адміністративних завдань (окреслення посадових функцій, формування відповідних посадових інструкцій та змісту трудової угоди); визначення кола професійних компетенцій при формуванні цільових освітніх програм підготовки майбутніх менеджерів; проведення професійного відбору; оцінюванні результатів професійної діяльності; атестації, ліцензуванні та сертифікації директорів шкіл. Доведено, що основоположним принципом, що лежіть в основі сучасних зарубіжних підходів до розробки змістових ліній стандартів ефективності директора школи, є лідерство. Виявлено та схарактеризовано схожі та відмінні риси вітчизняного та зарубіжних підходів до побудови професійних стандартів керівника середньої школи.
The article is devoted to a comparative analysis of conceptual approaches, content and structure of foreign and domestic standards of professional activity of the secondary school principals. The thesis is substantiated that the professional standard of a school leader is a unique means of guaranteeing the proclaimed of education quality and an important tool in the mechanism for managing the quality of education. It was found that the key points on which the variety of these standards and the features of their use are based are: the purpose and scope of application, content and status of the standard. Attention is focused on the fact that the professional standards of a manager have different statuses and can be used for different purposes, in particular to solve administrative problems (definition of job functions, formation of appropriate job descriptions and the content of an employment agreement); determining the range of professional competencies in the formation of targeted educational programs for training future managers; conducting professional selection; assessing the results of professional activities; certification, licensing and certification of school principals. It has been proven that the fundamental principle underlying modern foreign approaches to the development of meaningful lines of performance standards for a school principal is leadership. Similar and distinctive features of domestic and foreign approaches to the construction of professional standards for high school principals have been identified and characterized.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741720/1/%D0%9B%D1%83%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%A3%D0%9F%D0%96_2024_N2-1-16.pdf
- Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) (2024) Standardization of professional activity of a secondary school principal as a mechanism for education quality management: foreign approaches Український педагогічний журнал, 2. pp. 35-50. ISSN 2411-1317