Дистанційне навчання в підготовці студентів: зарубіжний та український досвід
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734474/
|
|
Title |
Дистанційне навчання в підготовці студентів: зарубіжний та український досвід
Distance learning through eyes of coaches: foreign and Ukrainian experience |
|
Creator |
Muranova, Natalia
Voliarska, Olena S. |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Метою статті є аналіз теоретичної бази дистанційного навчання та експериментальна перевірка ставлення викладачів до цього методу навчання у закладах вищої освіти. Теоретичний аналіз зарубіжних наукових джерел показав, що визначення «дистанційне навчання (освіта)» слід розуміти як просторово-часову дистанцію процесу навчання; використання різноманітних засобів обміну інформацією про освіту, які забезпечують двостороннє спілкування між учасниками освітнього процесу. Експериментальний аналіз проводився у формі онлайн-опитування викладачів закладів вищої освіти України на тему «Дистанційне навчання, яким його бачать викладачі в умовах обмеженого освітнього простору». Проблемами обговорення для викладачів, які використовують методи дистанційного навчання в умовах професійної підготовки студентів, є: недостатня технічна підтримка студентів у використанні навчальних можливостей дистанційного навчання; обмежений доступ до Інтернету; відсутність вільного місця на диску Google; недостатня організація діяльності студентів; недостатня мотивація студентів; недостатня мотивація самих викладачів до використання методів дистанційного навчання; відсутність можливості підготовки викладачів для використання дистанційного навчання у процесі викладацької діяльності; неякісний Інтернет; перевантаження Інтернету. В майбутньому автори вбачають необхідність розглянути проблему підвищення рівня цифрової грамотності викладачів та студентів закладів вищої освіти.
The purpose of the study is to provide a theoretical basis for distance learning and to verify experimentally the coaches’ attitude to this method of learning in higher education institutions. Theoretical analysis of foreign science sources showed that the definition “distance learning (education)” should be understood as a space – time distance of the learning process; the use of various facilities of educational information exchange, that provide the two-way communication between the participants of the learning process. Experimental analysis was in the form of online quiz of coaches in the higher education institutions in Ukraine. Its issue was: “Distance learning as coaches see it in the conditions of limited educational space”. The area of discussion for coaches that use distance learning methods for professional training of students are the following: insufficient technical support of the students to use training opportunities of distance learning; limited Internet access; lack of free place on Google disk; insufficient organization of students’ activities; insufficient students’ motivation; insufficient motivation of the coaches themselves to use distance learning methods; lack of opportunities to train coaches for distance learning; poor quality Internet; internet overloading. In future the authors see the need to consider the problem of improving the levels of digital literacy of coaches and students of higher education institutions. |
|
Publisher |
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734474/1/231-277-290.pdf
- Muranova, Natalia (orcid.org/0000-0003-1527-0989 <http://orcid.org/0000-0003-1527-0989>) and Voliarska, Olena S. (orcid.org/0000-0002-6812-1154 <http://orcid.org/0000-0002-6812-1154>) (2021) Distance learning through eyes of coaches: foreign and Ukrainian experience Edukacja Zawodowa i Ustawiczna (6). pp. 277-290. ISSN 2543-7925 |
|