Навчання письма молодших школярів: чи актуально в еру діджиталізації?
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742552/
https://sites.google.com/view/pnpu15/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BAjournal/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2024?authuser=0 |
|
Title |
Навчання письма молодших школярів: чи актуально в еру діджиталізації?
Teaching writing to younger students: Is it relevant in the digital age? |
|
Creator |
Петрук, Оксана Миколаївна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У публікації автор порушує проблему актуальності навчання письма молодших школярів в еру діджиталізації, коли з розвитком цифрового суспільства пришвидшується життя людей, виникають нові способи передачі інформації, більшість населення переходить від письма за допомогою ручки / олівця до друкування на клавіатурі. Методична наука адаптується до вимог сьогодення, ураховує запити, можливості та інтереси здобувачів освіти, і нині не йдеться про каліграфію як мистецтво красиво писати (краснопис); за мету ставиться – навчити учнів чіткому, плавному, безвідривному і прискореному письму, якому притаманні якості, що відповідають вимогам легкого прочитання. Крім того, навчання письма розглядається як потужний інструмент когнітивного й мовленнєвого розвитку молодших школярів.
In the publication, the author raises the issue of the relevance of teaching writing to junior schoolchildren in the digital age, when with the development of the digital society, people's lives are accelerating, new ways of transmitting information are emerging, and the majority of the population is moving from writing with a pen/pencil to typing on the keyboard. Methodological science is adapting to the requirements of the present, taking into account the needs, capabilities and interests of students, and nowadays calligraphy is no longer considered an art of beautiful writing; the goal is to teach students clear, smooth, uninterrupted and accelerated writing, which has qualities that meet the requirements of easy reading. In addition, writing is seen as a powerful tool for the cognitive and linguistic development of younger students. |
|
Publisher |
ПНПУ імені В. Г. Короленка
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742552/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B0_2024_%D0%A1.56-59.pdf
- Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>) (2024) Teaching writing to younger students: Is it relevant in the digital age? In: Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення: матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Полтава, 06-07 червня 2024 р.) . ПНПУ імені В. Г. Короленка, м. Полтава, Україна, pp. 54-57. |
|