Record Details

Development of digital competence of the military leadership officers in the system of advanced training: a pedagogical experiment

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742551/
https://ceur-ws.org/Vol-3771/paper06.pdf
 
Title Development of digital competence of the military leadership officers in the system of advanced training: a pedagogical experiment
Розвиток цифрової компетентності офіцерів військового управління в системі підвищення кваліфікації: педагогічний експеримент
 
Creator Pinchuk, O. P.
Prokopenko, A.A.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
355/359 Military affairs. Art of war. Military science. Defence. Armed forces
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The study aims to find ways to solve the urgent problem of improving the military education system – the development of servicemen members’s digital competence. As a result of theoretical, methodological, and experimental work, the relevance of and needs for developing digital competence of the military leadership officers in various competence areas have been studied: Information and data literacy, Communication and collaboration, Digital content creation, Safety, and Problem-solving. To fulfill these needs, an online optional course, “Digital Technologies in the Professional Activity of the military leadership officers of the Armed Forces of Ukraine”, and a corresponding curriculum have been developed.
The study also developed a computer-oriented methodological system aimed at enhancing digital competence within the framework of the advanced training system for military leadership officers. The effectiveness of this system was thoroughly tested during a pedagogical experiment. The analysis of the level characteristics of development in the experimental group before and after the formative experimental influence showed positive and statistically significant changes in digital competence development among officers of the Armed Forces of Ukraine’s military command. Positive shifts across all components of digital competence (cognitive, operationalactivity, and value-motivational) confirmed the achievement of the research goals and objectives, indicating the success of the implemented methodology and selected teaching tools.
This research significantly contributes to modernizing military education by emphasizing the formation and development of digital competence, which is crucial for conducting modern military operations and making operational decisions.
Метою дослідження є пошук шляхів вирішення актуальної проблеми вдосконалення системи військової освіти – розвитку цифрової компетентності військовослужбовців. У результаті теоретико-методологічної та експериментальної роботи досліджено актуальність і потреби у розвитку цифрової компетентності офіцерів військового управління в різних сферах компетенції: Інформаційна та дата грамотність, Комунікація та співпраця, Створення цифрового контенту, Безпека та Вирішення проблем. Для задоволення цих потреб розроблено онлайн-факультатив «Цифрові технології у професійній діяльності військового управління Збройних Сил України» та відповідну навчальну програму.
У рамках дослідження також розроблено комп’ютерно-орієнтовану методичну систему, спрямовану на підвищення цифрової компетентності в рамках системи підвищення кваліфікації офіцерів військового управління. Ефективність цієї системи була ретельно перевірена під час педагогічного експерименту. Аналіз рівневих характеристик розвитку в експериментальній групі до та після формувального експериментального впливу показав позитивні та статистично значущі зміни розвитку цифрової компетентності офіцерів військового управління Збройних Сил України. Позитивні зрушення в усіх компонентах цифрової компетентності (когнітивному, операційно-діяльнісному та ціннісно-мотиваційному) підтвердили досягнення цілей і завдань дослідження, свідчать про успішність впровадженої методології та обраних засобів навчання.
Це дослідження суттєво сприяє модернізації військової освіти, акцентуючи увагу на формуванні та розвитку цифрової компетентності, яка є вирішальною для ведення сучасних військових операцій та прийняття оперативних рішень.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742551/1/paper06%20%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE.pdf
- Pinchuk, O. P. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>) and Prokopenko, A.A. (orcid.org/0000-0001-5719-844X <http://orcid.org/0000-0001-5719-844X>) (2024) Development of digital competence of the military leadership officers in the system of advanced training: a pedagogical experiment Proceedings of the 3rd Workshop on Digital Transformation of Education (DigiTransfEd 2024) co-located with 19th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications (ICTERI 2024). Lviv, Ukraine, September 23-27, 2024 (3771). pp. 47-56. ISSN 1613-0037